• دوشنبه، 4 تیر 1397
  • Monday 25 June 2018
گروه خبر: اقتصاد بین‌الملل  -  شماره خبر: 9758  -  12 آبان 1396 ساعت 22:54

سفیر آلمان در ایران خبر داد

افزایش ۱۵ درصدی صادرت آلمان به ایران در دو سال گذشته
سفیر آلمان در ایران با اشاره به مذاکرات طولانی و تفاهم کشورهای 1+5 موسوم به برجام گفت: آلمان همچنان از برجام حمایت می‌کند.میشائل کلور برشتوله در مصاحبه  با خبرگزاری صداوسیما با ابراز خوشحالی از توسعه مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران گفت : در اصل، برجام بستر این موفقیت‌ها را فراهم آورد و اینک ما در مسیر درستی در حال حرکت هستیم.وی با تاکید بر نقش آلمان در به ثمر رسیدن مذاکرات برجام گفت: آلمان در مذاکرات طولانی همواره تلاش کرد نتیجه‌ای معقول و منطقی به دست آید و همچنان تا جایی که توان دارد از تفاهم به دست آمده حمایت می‌کند.سفیر آلمان در ایران همچنین از افتتاح ساختمان اتاق بازرگانی ایران و آلمان ابراز خوشحالی و آن را در جهت توسعه روابط اقتصادی دو کشور ارزیابی و ابراز امیدواری کرد: این اتاق در جهت توسعه بیشتر روابط دو کشور گام‌های عملی بردارد.میشائل کلور برشتوله که در مراسم افتتاح نخستین مرکز بازرگانی آلمان در تهران سخن می‌گفت، افزود : رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر گفته بود موضعش را درباره برجام و پای‌بندی ایران به این معاهده اعلام می‌کند اما در سخنرانی 13 اکتبر توپ را به زمین کنگره انداخت و کسی نمی‌داند نتیجه نهایی تا ژانویه چه خواهد شد و این همان راهبرد تداوم القای نگرانی درباره ایران است که برای اقتصاد و سرمایه‌گذاری مانند سم مهلک عمل می‌کند.برشتوله برجام را پایه‌گذار ادامه فعالیت‌های اقتصادی آلمان و ایران دانست و ایران را شریک مطمئن و طبیعی آلمان معرفی کرد و گفت : وقتی به ظرفیت‌های ایران توجه می‌کنیم مشخص می‌شود که کفه این کشور بین رقبای منطقه‌ای‌اش برای همکاری با آلمان به مراتب سنگین تر است.وی با یادآوری تاریخچه روابط دو کشور و شباهت‌های زبانی و محبوبیت مردمان دو کشور نزد یکدیگر گفت :‌ از حدود دو سال قبل تاکنون صادرات آلمان به ایران 15 درصد افزایش یافته است که این حجم از صادرات نه کالاهای مصرفی که اجناس سرمایه‌ای و ماشین آلات بوده است و موجب افزایش راندمان کارخانه‌ها و تولید ناخالص ملی ایران می‌شود.سفیر آلمان در ایران گریزی هم به رابطه اقتصادی آمریکا با آلمان زد و گفت: برنامه‌ای اقتصادی را آمریکا به اجرا گذاشته است تا اگر خودروهایی چون بی‌ام و و بنز آلمان به آمریکا صادر می‌شود، شورولت آمریکایی هم به آلمان وارد شود که این سیاست ترامپ نتایج مطلوبی ندارد و نمی‌تواند برای اقتصاد آمریکا تصمیم مناسبی محسوب شود.

ظرفیت ایران برای تبدیل به اولویت آلمان در همکاری‌های اقتصادی
 سفیر ایران در آلمان نیز با اشاره به راهبرد جدید بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در توسعه بازارهای صادراتی گفت: مولفه‌های اقتصادی، ایران را اولویت نخست آلمان در خاورمیانه برای همکاری‌های اقتصادی درازمدت معرفی می‌کند.علی ماجدی که در مراسم افتتاح نخستین مرکز بازرگانی آلمان در تهران سخن می‌گفت، اقتصاد آلمان را اقتصادی صادرات‌محور دانست که 40 درصد تولیدناخالص آن صادراتی است.وی گفت: در سال 2016 مازاد تجاری آلمان 250 میلیارد یورو بود که پیش‌بینی می‌شود این میزان در پایان 2017 به بیش از 300 میلیارد یورو برسد.ماجدی، محور اتکای صادرات آلمان را تولید باکیفیت داخلی این کشور خواند و گفت: آلمان علاوه بر کیفیت بالای تولید و البته تلاش برای عرضه با قیمت‌های پایین، دسترسی به بازارهای مصرف، نگهداری دائم بازار و یافتن بازارهای جدید صادراتی برشمرد.ماجدی گفت: در دهه 2000 میلادی روابط اقتصادی آلمان را بازار سنتی این کشور در اروپا و آمریکا تشکیل می‌داد اما پس از آن بازارهای جدید چین و هند هم به آن افزوده شد و اکنون روزانه یک قطار قطعات منفصله شرکت بی‌ام و برای مونتاژ به چین منتقل می‌شود.وی ادامه داد: حالا با کاهش رشد اقتصاد چین، آلمانی‌ها در پی بازارهای جدید هستند که ابتدا روسیه به علت وابستگی به گاز این کشور مدنظر قرار گرفت و در کنار آن کشوری در خاورمیانه مطرح شد و در این زمینه مصر رقیب ایران برای همکاری‌های تنگاتنگ اقتصادی با آلمان محسوب می‌شود.سفیر ایران در آلمان خاطرات مثبت مردم کشورمان از دولت، ملت و محصولات آلمانی را یادآور شد و گفت: ایران به سبب جمعیت و بازار هشتاد میلیون نفری، جمعیت باسواد و تحصیلکرده، موقعیت جغرافیای سیاسی و برخورداری از انرژی ارزان می‌تواند اولویت نخست آلمان در همکاری‌های اقتصادی باشد.وی همچنین محصولات صادراتی آلمان را به ایران زمینه ساز اشتغالزایی 20 هزار آلمانی دانست و گریزی به آمار وزارت اقتصاد و دارایی درباره سرمایه‌گذاری‌های مشترک خارجی زد و گفت: از 350 طرح سرمایه‌گذاری، 81 طرح با آلمان‌ها به ارزش 11 میلیارد و 300 میلیون دلار است.ماجدی با انتقاد از روند کند همکاری بانک‌های بزرگ به سیاست‌های آمریکا علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: آمریکا سعی دارد با افزایش تحریم‌ها هم هزینه مراوادات را افزایش دهد و هم ارتباطات را پیچیده کند و همین اعمال تحریم‌ها موجب زمانبری فرآیند حضور سرمایه‌گذاران در ایران و در نهایت بی‌میلی آنها می‌شود.وی از بازنگری ساختار فاینانس‌ها خبر داد که در آن مسائل حقوقی و قانونی تحریم‌ها نیز لحاظ شده است و در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری شرکت‌های ایرانی و آلمانی، ایران به قطب و هاب منطقه‌ای اقتصاد آلمان که هم منطق اقتصادی دارد و هم از اراده سیاسی برخوردار است، تبدیل شود.

هدف از گشایش مرکز بازرگانی آلمان در تهران
این مرکز زیر نظر اتاق مشترک ایران و آلمان فعالیت می‌کند و به دنبال آن است که زمینه ورود فعالان اقتصادی دو کشور به بازار یکدیگر را تسهیل کند.به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان، هدف از ایجاد این مرکز ارائه خدماتی فراتر از عضویت در اتاق است.امید یراقی گفت: اتاق مشترک به یک شبکه جهانی با 130 اتاق از 90 کشور متصل است و تاسیس مرکز بازرگانی آلمان می‌تواند در تقویت جایگاه اتاق مشترک در این شبکه بیش از پیش اثرگذار باشد.بخشی از محل جدیدی که برای اتاق درنظر گرفته شده است به مرکز بازرگانی اختصاص دارد.یراقی حضور متخصصان آلمانی به ویژه در حوزه صنعت در ایران و برگزاری سمینارهای آموزشی برای علاقه‌مندان را نیز از دیگر برنامه‌های مرکز بازرگانی آلمان اعلام کرد.