• یکشنبه، 17 فروردین 1399
  • Sunday 5 April 2020
گروه خبر: یادداشت‌  -  شماره خبر: 9688  -  9 آبان 1396 ساعت 22:42

فربد زاوه کارشناس خودرو

سرمقاله - مشکلات پیش‌فروش خودرو و راه‌حل‌های دائمی
از جمله علاقه‌مندی‌های ما ایرانی‌ها که به ویژه در این سالیان بسیار نمود و ظهور داشته است، علاقه‌ای بسیار ما به تولید قوانین و بخشنامه‌ها و باید و نبایدهای دستوری و کاغذی است. تو گویی تنها مشکل ما نبود قوانین خوب است که البته بلا شک ما قوانین خوب و کارآمد بسیار داریم، اما آیا واقعاً همه آنها اجرا می‌شود؟، آیا اصلاً نیازی به قانونگذاری و حضور مستمر دولت در بازار به عنوان زعیم و صاحب امور هست؟ شاید زمان آن رسیده است که به بازار و مکانیزم‌های موثر آن اعتماد کنیم. در بازار خودرو نیز مانند تمام بازارهای دیگر چنین مشکلاتی وجود دارد. آشفتگی ها و گله‌گذاری‌های موجود در بحث پیش‌فروش خودرو و ناراضایتی‌های احتمالی نیز علائم مشکلات بزرگ تر زیر پوستی است. به عنوان مثال ایران خودرو ۶۰۰ نمایندگی دارد و شما بر هر مکانیزمی تا زمانی که روش‌ها و مدیریت‌ها را اصلاح نکنید، نمی‌توانید نسبت به سلامت همگی بدون تردید اظهار نظر کنید. مردم به سمت سایت و مراکز نمایندگی پیش‌فروش یک خودرو هجوم می‌برند تا برای مثال شش میلیون تومان سود کنند. زمانی هم که مشکلی پیش می‌آید معمولاً مواردی همچون نمایندگی و تولید‌کننده به عنوان مقصر معرفی می‌شود. اما شاید زمان آن رسیده است که از خود بپرسیم در تولیدات داخلی چرا قیمت کارخانه و بازار تا بدین حد تفاوت دارد. در برخی از کشورهای توسعه‌یافته ما اصولاً مسئله‌ای به نام پیش‌فروش خودرو نداریم. شاید رزرو خودرو وجود داشته باشد، آن هم برای برخی آپشن‌ها و خودروهای بسیار خاص و یا پر فروش، اما پیش‌خرید به سبک کشور ما وجود ندارد. به روایتی چنین مکانیزم‌های ناقصی به خاطر عدم وجود بازار رقابت در کشور به وجود آمده است. اگر بتوان بازار رقابت به جود آورد، تعرفه‌ها را مدیریت کرد و...
 یک بازنگری جدی در نوع فعلی مدیریت بازار خودرو با سالی یک و نیم میلیون تولید و ۸۰ میلیون تنفر صورت گیرد. با بزرگ‌تر کردن و افزایش اختیارات نهادهای همچون شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و یا تعزیرات مشکل حل نمی‌شود . نظارت چاره‌ساز نیست، باید امکان مفسده را از بین برد. بگذارید در یک بازار آزاد و رقابتی و پویا و بدون حمایت خاص از برخی خودرو سازی‌ها هر شرکت با توجه به توان واقعیش تولید کند. اگر نرخ ارز و همچنین تعرفه واردات خودرو حذف و یا منطقی‌سازی شود، چنین امری محقق خواهد شد.