• شنبه، 29 تیر 1398
  • Saturday 20 July 2019
گروه خبر: اقتصاد بین‌الملل  -  شماره خبر: 9438  -  1 آبان 1396 ساعت 13:19


قرارداد ۷۰۰ میلیون یورویی ایران با کره برای تامین ناوگان ریلی
سعید محمدزاده در نشست خبری اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در طول سال‌های گذشته شرکت راه‌آهن درباره آن برنامه‌ریزی انجام داده است، توسعه قطارهای حومه‌ای بوده که خوشبختانه با نظر مساعد مجلس در برنامه ششم توسعه شرکت قطارهای حومه‌ای ذیل راه‌آهن کار خود را آغاز خواهد کرد.
در این راستا صحبت‌های قابل توجهی به منظور جذب ناوگان لازم برای این بخش داشته‌ایم که جدیدترین آنها به مذاکرات به کشور کره جنوبی مربوط می‌شود.
وی ادامه داد: این قرارداد که برای خرید ریل باس کره‌ای انجام شده، در سال جاری نهایی می‌شود و در جریان آن کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی، شرکت کره‌ای و راه‌آهن تشکیل خواهد شد تا در برنامه چهار ساله بخشی از ناوگان مورد نیاز در این حوزه را به ایران تحویل دهد. قطارهای حومه‌ای به هیچ عنوان گزینه‌ای اقتصادی به حساب نمی‌آیند اما کشور نیاز جدی به آنها دارد. از این رو راه‌آهن ناوگان آن را تامین می‌کند ولی بهره‌برداری در اختیار شرکت‌های حمل و نقل خواهد بود.
محمدزاده با بیان اینکه سالانه ۷۵۰ میلیون نفر سفر حومه‌ای در استان تهران به ثبت می‌رسد، اظهار کرد: در سال ۹۵ ما حدود ۲۳ میلیون سفر حومه‌ای را از تغییر قطار انجام دادیم که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در سال ۱۴۰۰ به ۴۰ میلیون نفر می‌رسد اگر که تنها سفرهای استان تهران را در نظر بگیریم و بنا باشد راه‌آهن سهمی ۱۰ درصدی از این سفرها در اختیار بگیرد، باید ۷۵ میلیون سفر حومه‌ای به ثبت برسد. از این رو ظرفیت قابل توجهی وجود دارد و باید برای آن برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به سهم قابل توجه ریل از سفرهای حومه‌ای در کشورهای  توسعه‌یافته اظهار کرد: در بعضی از کشورها قطارهای حومه‌ای ۳۰ درصد و در بعضی ۵۰ درصد از سهم سفرهای اطراف شهرهای بزرگ را در اختیار دارد. این در حالی است که در ایران این سهم تنها یک درصد کل حمل و نقل را شامل می‌شود که نیاز به تغییر و تحولی قابل توجه خواهد داشت.
وی درباره وضعیت ناوگان مسافری بین شهری نیز توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی که راه‌آهن داشت به منظور کاهش متوسط عمر قطارهای بین‌شهری در دو مرحله ابتدا واگن‌های بالای ۵۰ و سپس واگن‌های بالای ۴۵ سال از رده خارج شده‌اند که این مسئله می‌توانست به کاهش ظرفیت ناوگان منجر شود اما با اقدامات لازم و حمایت‌هایی که انجام شد، امروز شبکه راه‌آهن با کاهش ظرفیت روبرو نبوده و با وجود کاهش میانگین عمر، توانسته مانند گذشته به مسافران خدمت‌رسانی کند.
محمدزاده با اشاره به اهمیت توسعه فعالیت راه‌آهن در عرصه باری تاکید کرد: مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلان برنامه ششم توسعه در دو بند ۲۴ و ۲۵ به طور اختصاصی به اولویت فعالیت ریلی اشاره کرده‌اند و ایجاد مزیت رقابتی با دیگر عرصه‌ها و اولویت توسعه باری ریل در مبادی و مقاصد، مرزها، مراکز تجاری و بنادر را گوشزد کردند. از این رو راه‌آهن برنامه‌ریزی جدی داشته تا بتواند بر اساس سیاست‌های کلان نظام حضور خود در این بخش را گسترش دهد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه حمل و نقل ریلی باید شاهرگ حمل و نقل ایران باشد، بیان کرد: چه در حوزه صرفه‌جویی مصرف سوخت، چه صیانت از محیط زیست و چه ایمن‌سازی ترددها راه‌آهن قطعا اوضاع بهتری از جاده دارد اما با توجه به اینکه رقابت میان این دو حوزه برابر نبوده، ریل هنوز فاصله زیادی با استفاده از تمام توان خود دارد. در سال ۱۳۹۲، سهم ریل از بار تنها ۳۲ میلیون تن بود اما ما تلاش کردیم تا پایان سال ۱۳۹۵ این رقم به ۴۰ میلیون تن برسد که رشدی ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: راه‌آهن این دستاورد را ضمن ثابت نگه داشتن تعرفه و کاهش سهم خود از حق دسترسی به خطوط ریلی به دست آورده و از بعضی از بارها هیچ تعرفه‌ای دریافت نمی‌کنیم. با این وجود در سال گذشته ۴۰۰ میلیون تن بار رسمی ثبت بارنامه در کشور وجود داشته که این موضوع نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از آنها امکان انتقال به خطوط ریلی را داشته‌اند.
محمدزاده با اشاره به اقدامات انجام شده در راه‌آهن برای افزایش ظرفیت قطارهای باری تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما افزایش قطارهای برنامه‌ای بوده که در طول چهار سال گذشته تقریبا چهار برابر شده است. ما باید تا سال ۱۴۰۰ از کل بارهای جابه‌جا شده در کشور سهمی ۳۰ درصدی داشته باشیم و رقمی نزدیک به ۱۹۵ میلیون تن بار از طریق راه‌آهن جابه‌جا شود. از این رو باید تمام اقدامات انجام گرفته افزایش یافته و تداوم داشته باشد. بارهای معدنی ایران در سال قبل ۶۰ میلیون تن بوده که راه‌آهن ۲۰ میلیون و جاده ۴۰ میلیون آن را جابه‌جا کرده‌اند. اگر طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا باشد در آینده نزدیک جابه‌جایی بارهای معدنی رشد یابد، قطعا نمی‌توان انتظار داشت سهم جاده به همین شکل باقی بماند زیرا زیرساخت‌ها اجازه آن را نخواهند داد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای افزایش ظرفیت مسیرهای پرترافیک ریلی توضیح داد: مسیر پربار بافق- اصفهان در این برنامه وارد عملیات دو خطه سازی شده که زیرسازی ۸۵ درصد آن به اتمام رسیده و ما امیدواریم امسال ۲۵۰ کیلومتر از آن به بهره‌برداری برسد. در کنار آن مسیر بافق به بندرعباس نیز تراک‌بندی شده و امیدواریم در آینده نزدیک قدم‌های قابل توجهی برای بهره‌برداری از آن برداشته شود.
وی ادامه داد: در کنار بهبود خطوط تلاش برای تغییر در تامین مالی عرصه ریلی نیز یکی دیگر از برنامه‌ها بوده که ما تلاش کردیم در راستای آن با استفاده از وجوه ارائه شده، منابع بانکی در بخش خصوصی قرارداد تامین واگن را نهایی کنیم که یکی از آنها به نهایی شدن ساخت شش هزار واگن باری از سوی کشور روسیه با همکاری طرف‌های ایرانی در یک برنامه پنج ساله است. امروز ناوگان باری ایران شامل ۲۲ هزار واگن می‌شود و ما نیاز داریم که این عدد در طول چهار سال آینده با ۲۸ هزار واگن جدید افزایش یابد.
به گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن در کنار واگن قراردادهای همکاری مناسبی در حوزه دیزل، با شرکت زیمنس آلمان نهایی شده و در کنار آن راه‌آهن برنامه‌ریزی کرده است تا ۳۰۰ لکوموتیو از این طریق این شرکت و ۳۰۰ لکوموتیو دیگر از طریق بخش خصوصی به ناوگان اضافه شود.
محمدزاده با بیان اینکه راه‌آهن حمایت قابل توجهی از سرمایه‌گذاران وارد شده به این حوزه انجام می‌دهد، اظهار کرد: راه‌آهن طبق مصوبه مجلس تمام سرمایه‌گذاری‌های این حوزه را به شکل رسمی تضمین می‌کند. در کنار آن با استفاده از امکانات به وجود آمده در بند «ق» بودجه از محله صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز حمایت‌هایی از سرمایه‌گذاران انجام می‌گیرد تا بتوان منابع مالی لازم برای توسعه این بخش را از طریق ورود سرمایه‌گذاران جدید به وجود آورد.
وی با اشاره به قراردادها و برنامه‌های بزرگ راه‌آهن برای توسعه خطوط ریلی توضیح داد: یکی از این قراردادها به برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد مربوط می‌شود که در این راستا اقدامات لازم برای نهایی شدن قرارداد انجام شده و امیدواریم تا قبل از پایان دی ماه سال جاری با گشایش ال سی کار اجرایی وارد مرحله جدید شود. در کنار آن راه‌آهن قراردادهای برقی کردن مسیر گرمسار- اینچه‌برون و راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان را نیز پیگیری می‌کند که هر یک از آن اقدامات قابل توجهی را پشت سر گذاشته و امیدواریم در آینده نه چندان دور به بهره‌ برداری برسد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره آخرین وضعیت اتصال ریلی به عراق با توجه به نزدیکی به ایام اربعین نیز گفت: طبق توافق صورت گرفته ایران ساخت پل متحرک ریلی در مسیر رودخانه اروند را بر عهده گرفته که رقم آن حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است اما این تعهد زمانی اجرایی می‌شود که عراق نیز ۳۵ کیلومتر مسیر باقی مانده تا اتصال به ایران را اجرایی کند. ما آماده اجرای تعهد خود بوده‌ایم اما دولت عراق تاکنون بنا به هر دلیلی مسیر متعهد شده خود را نساخته است.
محمدزاده ادامه داد: در این راستا ما مذاکراتی با بنیاد مستضعفان داشته‌ایم و در صورت امکانپذیر شدن توافق با عراق ایران به عنوان سرمایه‌گذار این محور کار خود را پیگیری کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ساخت ۲۰۰۰ کیلومتر خط ریلی توسعه دهنده مسیر فعلی در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: طبق دستور وزیر راه‌ و شهرسازی راه‌آهن باید ۴۵ درصد از جابه‌جایی محموله‌های اقتصادی در بنادر را در اختیار بگیرد و از این رو ما در کنار توسعه زیرساخت‌های خود جلسات زیادی نیز برای انجام هماهنگی‌های لازم داشته‌ایم و امیدواریم در آینده دسترسی به اهداف کشور در این حوزه را ممکن کنیم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ساخت ریل ملی از سوی ذوب‌آهن نیز بیان کرد: ما اقدامات لازم برای نهایی شدن قرارداد ۴۰ هزار تنی با این شرکت را انجام داده‌ایم و حتی با وجود اینکه در متن قرارداد وجود نداشته است، راه‌آهن تمام مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان اجرای این پروژه را به ذوب‌آهن تحویل داده تا این شرکت از نظر تامین منابع مالی مورد نیاز خود مشکلی نداشته باشد اما باید در نظر داشت که شرکت‌های خارجی برای ساخت ریل امکان استفاده از تسهیلات طولانی مدت ارزان را دارند در حالی که ذوب‌آهن این امکان را نداشته است. از این رو ما در تلاشیم شرایطی را برای تامین مالی این شرکت از حوزه‌های جدید به وجود بیاوریم.
محمدزاده در پاسخ ایسنا درباره آخرین وضعیت رتبه‌بندی قطارهای مسافری و قیمت‌گذاری بلیت‌های قطارها نیز توضیح داد: راه‌آهن تمام تلاش خود را کرده تا شرکت‌های مسافری کمترین ضرر و زیان را متحمل شوند اما متاسفانه شرایط قدری دشوار بوده و به اقدامات جدی در این حوزه نیاز بوده است. ما در تلاشیم مکانیزم حمل و نقل مسافر را طوری تغییر دهیم تا اقتصاد این بخش سودده شود و شرکت‌های حمل و نقل ریلی از حضور در این حوزه زیان نکنند.
وی خاطرنشان کرد: راه‌آهن به منظور حمایت عملیاتی از این بخش به مسائلی مانند پرداخت حق دسترسی قطارهای مسافری را به طور کامل فراموش کرده و دیگر هزینه‌ها را نیز به پایین ترین سطح خود رسانده است. موضوع رتبه‌بندی قطارهای مسافری که ارزیابی در این زمینه را امکانپذیر می‌کند، د ر دستور کار قرار دارد و ما امیدواریم با مجموع اقدامات صورت گرفته و در دست اجرا امکان سودده شدن اقتصاد بخش مسافری ریلی فراهم شود./ایسنا