• جمعه، 30 فروردین 1398
  • Friday 19 April 2019
گروه خبر: اخبار‌مهم / اقتصاد بین‌الملل  -  شماره خبر: 9416  -  30 مهر 1396 ساعت 20:14

مشکلات سیاست‌های آبه افزایش می‌یابد

نشانه‌های گوشه نشینی در اقتصاد ژاپن
شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن شرط می‌بندد که به اندازه کافی خوب بوده که بتواند در انتخابات ملی پیروز شود. اما منتقدان حرف دیگری می‌زنند. آنها می‌گویند آبه اقدامات کافی برای تحقق وعده‌های خود درباره احیای اقتصاد که پنج سال پیش وعده داده بود را انجام نداده است. رئیس‌جمهوری ژاپن تحت نظریه « Abenomics» سعی کرده است روند دو دهه رشد نزدیک به صفر و رکود قیمت‌ها در سومین اقتصاد بزرگ جهان را برعکس کند. با این حال نشانه‌هایی از پیشرفت دیده می‌شود: رشد اقتصاد در طول چند ماه گذشته و اعتماد کسب و کار در بالاترین سطح خود در یک دهه گذشته رسیده است. اما ژاپن همچنان درگیر چالش‌هایی است که آبه در تلاش برای مقابله با آن است.

بدهی‌های عظیم
ژاپن بیشترین میزان بدهی در دنیا را دارد، با بدهی دولت که بیش از دوبرابر اقتصاد ملی است. دولت نیاز دارد برای پرداخت بدهی هایش پول جمع کند، اما برای تامین هزینه‌های اجتماعی جمعیت پیر به پول بیشتری نیازمند است. دیدگاه آبه این است که با رشد سریع اقتصادی، بدهی‌ها کاهش می‌یابد، چرا که دولت می‌تواند درآمد مالیاتی بیشتری به دست آورد.
استفان ناجی، استاد دانشگاه بین المللی Christian در توکیو معتقد است: این دیدگاه رشد، مهم تر از برخورد کوتاه‌مدت و درازمدت با مشکل مالی است. تصمیم‌گیری‌های سختی باید انجام شود. اقدام منفور افزایش مالیات‌ها در سال 2014 با هدف کسب درآمد بیشتر باعث شد اقتصاد به سمت رکود برود. سال گذشته، آبه یک برنامه‌ریزی دیگر را هم به تعویق انداخت. اما ژاپن با حساب مالی قریب‌الوقوع مواجه نیست. بیشتری بدهی آن توسط بانک‌های ژاپن و سایر بخش‌های دولتی ایجاد شده است. مقدار کمی هم دست وام‌دهندگان خارجی وجود دارد.

مسئله بیکاری
نرخ بیکاری ژاپن در مقایسه با سایر کشورهای توسعه‌یافته مانند فرانسه، بسیار پایین است. اما همه چیز به خوبی این ماجرا نیست. رشد دستمزدها ناخوشایند است که مانع از مصرف روزانه مردم ژاپن می‌شود. این ماجرا به نوبه خود منجر به تضعیف تورم می‌شود. این باعث می‌شود که بانک مرکزی به رغم سیاست فوق‌العاده تهاجمی پولی به هدف تورم دو درصدی خود نرسد. رکود و سقوط قیمت‌ها به طور کلی به عنوان خبر بد برای اقتصاد مشاهده می‌شود. مصرف‌کنندگان از خرید سرباز می‌زنند، در حالی که شرکت‌ها به سختی سود به دست می‌آورد. مارسل تیلنت، اقتصاددان Capital Economics ژاپن می‌گوید: تغییر ذهنیت خانوارها بسیار دشوار است.

مشکلات جاری ژاپن
این کشور در چندسال گذشته با یک‌سری رسوایی‌های بزرگ درگیر بود. تنها در این ماه، غول صنعتی Kobe Steel اعلام کرده است که داده‌های جعلی روی محصولاتی که به مشتریان بزرگ خود مانند تویوتا و بوئینگ فروخته است، اعمال کرده است. نیسان هم اعلام کرده است که تولید خودرو برای بازار ژاپن را به علت بازرسی‌های ناقص ایمنی متوقف کرده است. آنها یک لیست رو به رشد دارند که شامل، ایربگ‌های کشنده تاکاتا، ساخت و ساز هسته‌ای توشیبا، مشکلات حسابداری، داده‌های اقتصادی سوخت تقلبی میتسوبیشی، تقلب الیمپوس و فساد می‌شود. پروفسور توماس کلارک، مدیرمرکز حاکمیت شرکتی مدرسه بازرگانی UTS می‌گوید: نگرانی‌ها ممکن است این باشد که رقابت و استاندارد شرکت‌های ژاپنی از بین برود.

پویایی نه چندان زیاد
به گزارش اتاق تهران، از زمانی که آبه قدرت را به عهده گرفت، رتبه ژاپن در میان سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی از 14 به 26 کاهش یافت. گزارش‌ها حاکی از این است که شرکت‌ها با خطر قرمزهای زیادی روبه‌رو هستند. طبق گزارش Capital Economics، کارکنان ژاپنی، حدود یک سوم کمتر از همتایان خود در ایالات متحده مولد هستند. همچنین مقدار سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در کشور توسط شرکت‌های خارجی در مقایسه با دیگر اقتصادهای ثروتمند، بسیار ناچیز است. مشکلات ژاپن رو به افزایش است. بیش از یک چهارم شهروندان آن در حال حاضر 65 سال یا بیشتر سن دارند که این ماجرا را بدتر می‌کند.