• پنجشنبه، 8 خرداد 1399
  • Thursday 28 May 2020
گروه خبر: فناوری اطلاعات  -  شماره خبر: 9204  -  24 مهر 1396 ساعت 15:41


مانع بزرگ قوانین بر سر راه کسب و کارهای نوین
 اولین پنل تخصصی‌ با موضوع” اقتصاد دیجیتالی” در حاشیه نمایشگاه تلکام با حضور، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ناصر حکیمی معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی، فیروز آبادی دبیر فضای مجازی و کثیری از وزارت صنعت، معدن تجارت برگزار شد.
محمد جواد جهرمی در این پنل گفت: موانعی در پذیرش ict وجود دارد که از آن جمله مناسب بودن خدمات با فرهنگ کشور، قابلیت‌ها و مهارت‌ها و بحث مقرون به صرفه بودن و تناسب درآمد با هزینه ها است که در کشورهای مختلف متفاوت است.
وی افزود: در کشورهای آسیایی بحث زیرساخت اهمیت بالایی دارد که دولت در چهار ساله گذشته سرمایه‌گذاری های خوبی در حوزه زیرساخت کرده است. جهرمی با اشاره به ۱۰ برابر شدن حوزه ها در بخش زیرساخت گفت: مهم ترین مشکلات انحصار ذاتی در این بخش است و مهم ترین موضوع در تلفن های ثابت هزینه های آن از لحاظ مقرون به صرفه بودن آن است.
جهرمی اظهارداشت: مقایسه وضعیت ایران با کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان می دهد که سرمایه گذاری ها در این بخش باید افزایش یابد. جهرمی یادآور شد: مهم ترین حوزه برای رشد کسب و کارهای نوین ارتباطات ویدیویی است که در این بخش ایران ظرفیت خوبی برای رشد دارد، البته در این حوزه موانع زیادی نیز وجود دارد.
وی افزود: مشکل اول در حوزه تعرفه و مدل تعرفه گذاری است که سرویس های غیرحجمی می تواند نیاز مصرف کنندگان را برآورده کند. وزیر ارتباطات تاکید کرد: در این حوزه برای ارایه سرویس های با کیفیت بالا نیازمند پهنای باند بالاتری هستیم که در حال حاضر ۳۰ درصد بازار نمی‌توانند به خاطر پهنای باند پایین از این خدمت استفاده کنند.
وزیر ارتباطات گفت: بزرگترین مانع در این بخش سرمایه گذاری است از اینرو در حوزه زیر ساختی به لحاظ تولید محتوا با مشکلاتی مواجه هستیم. جهرمی با اشاره به نیاز به توسعه استارتاپ های موجود در کشور گفت: مکانیزم سرمایه‌گذاری برای کسب و کارهای نوپا در ایران هنوز رواج نیافته است.
وی ادامه داد: در بخش قوانین و مقررات نیز هنوز چارچوب مشخصی برای سرویس‌ها و کسب و کارهای نوین شکل نگرفته که از موانع جدی در عدم گسترش کسب و کارها در این بخش است.
جهرمی یاد آور شد: در حوزه موبایل سرویس های کشور مقرون به صرفه است اما در بخش تلفن ثابت این ویژگی وجود ندارد که این موانع باید برداشته شود. وی اظهارداشت: در یک جمع بندی نبود محتوا و نبود خدمات بر اساس فرهنگ کشور مشکلات این حوزه است و در حوزه زیرساخت شرایط برای رشد در این بخش وجود دارد./ایبنا