• پنجشنبه، 5 اردیبهشت 1398
  • Thursday 25 April 2019
گروه خبر: اخبار  -  شماره خبر: 3  -  17 دی 1395 ساعت 18:00

آفتاب يزد بررسي كرد

بایدها و نبایدهای مالیات بر ثروت
آفتاب یزد – علی اکبر سمیعی: یکی از انواع مالیات ، مالیات بر ثروت است که در چند سال اخیر صحبت های زیادی درباره اجرا شدن آن مطرح بوده و ضمنا در لایحه بودجه 96 نیز بر آن تاکید شده است. مالیات بر ثروت ۵ سرفصل مالیات بر نقل و انتقال املاک، سهام، سرقفلی ، ارث و حق تمبر و اوراق بهادار را تشکیل می دهد .به این ترتیب هر چه بازار رونق بیشتری داشته باشد، حجم مالیات دریافتی از محل ثروت افزایش می یابد، این در حالی است که اقتصاد ایران چند سالی است در رکودی سخت و سنگین به سر می برد و با ظهور علایم رونق می توان به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت از این محل امیدوار بود . در کشور ما در طول سالیان گذشته سهم مالیات بر ثروت از کل درآمدهای مالیاتی اندک بوده و بیشتر به مالیات بر ارث محدود شده است.تقریبا تمام کارشناسان معتقدند که باید بر ثروت افراد مالیات وضع شود اما نه هر ثروتی . اصولا ثروت هایی که نامولد بوده و تاثیری در رونق اقتصادی ندارند اولویت بیشتری برای مشمول شدن جهت گرفتن مالیات از آنها را دارند.از طرف دیگر وجود بانک های اطلاعاتی دقیق نیز یکی از پیش شرط های مهم برای اخذ مالیات بر ثروت هستند.

مالیات بر ثروت در کشورهای پیشرفته
مالیات بر بازرگانی، سوداگری، دلالی و ثروت از جمله پایه‌های جدی مالیاتی در کشورهای پیشرفته محسوب می‌شوند که در ایران به صورت عمومی از این فعالیت‌ها مالیاتی اخذ نمی‌شود.در این کشورها مالیات بر ثروت از رقم‌های مشخصی از درآمد به بالا به صورت تصاعدی اخذ می‌شود و در مقابل مالیات بر تولید در اغلب موارد در کشورهای پیشرفته به عنوان یک ابزار کنترلی مورد استفاده قرار گرفته و معافیت‌های قابل توجهی در صورت رعایت شرایط خاصی شامل آن می‌شود.به عنوان مثال، در کشورهای حوزه اسکاندیناوی نظیر سوئد، نروژ و دانمارک که مالیات بر ثروت را اجرا می کنند توزیع درآمد به نسبت سایر کشورهای دیگر بسیار عادلانه‌تر است و شاخص ضریب جینی، رقمی حول و حوش 0.25 درصد است .

نباید صرفا نگاه درآمدی داشت
در همین باره ، جعفر قادری اقتصاددان به آفتاب یزد گفت: من معتقدم که باید از ثروت های غیرمولد نظیر املاک و مستغلات مالیات گرفت. البته لازمه این کار این است که سیستم ثبتی و بانک های اطلاعاتی ما تکمیل شود و سامانه های موجود در شهرداری ها ، سازمان ثبت اسناد واملاک و  سازمان های دیگر به یکدیگر متصل شوند و در اختیار سازمان مالیاتی قرار گیرند. در این صورت وضع مالیات بر املاک و مستغلات هم می تواند به لحاظ درآمدی به دولت کمک کند و هم اینکه ثروت های غیرمولد را به سمت فعالیت های مولد سوق دهد و از احتکار ثروت های غیرمولد جلوگیری کند. قادری در عین حال گفت: وضع مالیات بر ثروت درخصوص ثروت های مولد نظیر صنایع ، کارخانجات و حتی سپرده های مالیاتی می تواند مشکل ساز باشد و در بازار سرمایه و بازار پول ایجاد مشکل کند. بنابراین من فکر می کنم لفظ کلی مالیات بر ثروت عبارت دقیقی نباشد و اگر صرفا با  دید درآمدی به آن نگاه شود مشکل ساز خواهد بود. وی با تاکید براینکه باید میان مالیات بر ثروت و مالیات بردرآمد تفاوت قائل شد، گفت:مالیات بر ثروت می تواند از ثروت هایی مانند املاک و مستغلات و یا خودروهای لوکس وضع شود.می توان از خودروهای لوکس هم مالیات گرفت زیرا دلیلی ندارد که عوارض سالیانه این خودروها با خودروهای معمولی یکسان باشد. اما اگر مالیات بر فعالیت های واسطه ای سفته بازی و دلالی وضع شود آن مالیات ، مالیات بر درآمد خواهد بود. البته ضرورتی ندارد که ما از سپرده های بانکی مالیات بردرآمد بگیریم زیرا سپرده های بانکی در قالب منابع بانک ها می تواند در رونق تولید و فعالیت های مولد مورد استفاده قرار گیرد.

مالیات بر ثروت در بودجه 96
ترکیب مالیات بر ثروت و اجرای آن حاکی از آن است که در لایحه بودجه سال آینده 554 میلیارد تومان برای مالیات بر ارث، 6.5 میلیارد تومان برای مالیات‌های اتفاقی، 822 میلیارد تومان برای مالیات نقل و انتقال سرقفلی، 653 میلیارد تومان برای مالیات نقل و انتقال سهام، 446 میلیارد تومان برای مالیات نقل و انتقال املاک و 472 میلیارد تومان برای حق تمبر و اوراق بهادار برآورد شده است.به گزارش خبرآنلاین، این در حالی است که در رابطه با مالیات بر ثروت مصوبه بودجه سال 1395 این‌گونه بوده است: 462 میلیارد تومان مالیات بر ارث، 25 میلیارد تومان مالیات اتفاقی، 723 میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال سرقفلی، 515 میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال سهام، 360 میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال املاک، 421 میلیارد تومان حق تمبر و اوراق بهادار.از سوی دیگر، عملکرد 8 ماهه دولت در خصوص مالیات بر ثروت، نشان می‌دهد که از 2 هزار و 508 میلیارد تومان مالیاتی که مصوبه شده، تاکنون یک‌هزار و 670 میلیارد تومان محقق شده است. در سال 1395 رقم مالیات بر ارث نسبت به عملکرد سال 1394 حدود 4 درصد رشد داشته است. اما همین سال، یعنی سال 1394، عملکرد مالیات بر ثروت منفی 4 درصد نسبت به سال 1393 بوده است.

برآورد مرکز پژوهش ها
در این خصوص، مرکز پژوهش‌های مجلس تحلیل کرده است که کل رقم مالیات بر ثروت تنها حدود 2.5 درصد از کل درآمدهای مالیاتی را در لایحه بودجه سال 1396 به خود اختصاص داده است، بر این اساس، نسبت به سایر پایه‌های مالیاتی در وصول منابع برای دولت از اهمیت کمتری برخوردار است.مالیات نقل و انتقال سرقفلی و مالیات نقل و انتقال سهام از مهمترین اجزای مالیات بر ثروت هستند که میزان رشد در نظر گرفته شده برای آنها نسبت به برآورد عملکرد در سال جاری به ترتیب 25 و 32 درصد است.برآورد می‌شود اعداد پیش‌بینی شده در پایه مالیات بر ثروت در لایحه بودجه سال 1396 قابل تحقق بوده و قابل وصول هستند.