• دوشنبه، 2 اردیبهشت 1398
  • Monday 22 April 2019
گروه خبر: گزارش / خودرو  -  شماره خبر: 185  -  27 دی 1395 ساعت 21:07

آفتاب اقتصادی وضعیت واردات خودرو را بررسی می‌کند

بیش از یک میلیارد دلار واردات خودرو در سال ۹۵
در حالی که چند ماه از خبر واردات خودروهای لوکس به کشور می‌گذرد، دیروز سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تاکنون ۴۰ شرکت مجوز نمایندگی رسمی واردات خودرو را اخذ کرده‌اند. بازار خودروهای وارداتی در سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است و تاکنون کوچکترین تصمیم در این بخش، محل بحث و مناقشه در بازارها شده است. واردات خودرو به ویژه واردات خودروهای لوکس از مهمترین مسائل سال جاری در بازار خودرو بوده است. ماجرا به قدری بالا گرفت که دولت اعلام کرد که باید واردکنندگان خودرو، مجوز واردات را از شرکت‌های مادر دریافت کنند؛ در غیر این صورت اجازه فعالیت نخواهند داشت. این اقدامات به آن دلیل انجام می‌شد که عده‌ای بدون ثبت سفارش و نمایندگی اقدام به واردات خودرو می‌کردند. سرانجام وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش را برای سایر شرکت‌ها و اشخاص حقوقی ممنوع کرد و از این پس فقط نمایندگی‌های مجاز اجازه واردات خودرو دارند. هر چند که این اقدام دولت در راستای ساماندهی بازار خودروهای وارداتی و حمایت از مصرف‌کننده گرفته شده است؛ اما به دلیل اینکه ساز و کار مناسبی برای تامین نیاز بازار به اجرا نرسیده است، برخی این اقدام را موجب به هم ریختن بازار عنوان می‌کنند.

سهم ۵۱ درصدی واردکنندگان متفرقه خودرو
در حال حاضر واردکنندگانی که نمایندگی دارند ۴۹ درصد و واردکنندگان متفرقه و شرکت‌ها با سهم ۵۱ درصدی به واردات خودرو مشغول هستند. آمار گمرک نشانگر این است که در نیمه اول امسال ۱۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که ارزش آن با احتساب قطعات منفصله، به یک میلیارد و ۲۵۵ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۲۱۱ دلار می‌رسد. البته این آمار واردات خودروهای لوکس را در بر نمی‌گیرد. همچنین گفتنی است این آماری است که گمرک اعلام کرده است و این امکان وجود دارد که بسیاری از خودروها به صورت قاچاق وارد شده باشند. بر این اساس، برای واردات خوردو و قطعات منفصله در شش ماهه ابتدای امسال، چیزی حدود ۳۸ هزار و ۳۹۶ میلیارد و ۳۷۰ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۲۷۱ رالو هزینه شده است. خودروها و قطعات منفصله وارد شده از کشورهایی همچون هنگ ‌کنگ، لهستان، گرجستان، کویت، کنیا، قطر، فرانسه، روسیه، عمان، عراق، صربستان، سوئد، ژاپن، چین، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، تایوان، تایلند، بلژیک، بلغارستان، برزیل، ایتالیا، امارات متحده عربی، آذربایجان، هند، هلند، نیوزلند، مجارستان، مالزی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، ارمنستان، اتریش، سوئیس، رومانی، پرتقال و یوگسلاوی بوده است. همچنین در فهرست خودروهای وارداتی به ایران، نام خودروهایی همچون بی ام دبلیو X۴، کیاسراتو، تویوتا کرولا، لکسوس، هیوندا النترا، کمری هیبریدی، کیا اپتیما، کیا اسپورتیج، کیا سورنتو، تویوتا رافور، هیوندایی توسان، هیوندایی سانتافه، تویوتا یاریس، بی ام دبلیو X۳، رنو داستر، رنو سفران، رنو فلوئنس، اکسنت، آئودی، بی ام دبلیو ۵۲۸، تویوتا، بنز E۲۵۰ و... به چشم می‌خورد. به هر حال آمار گمرک می‌گوید واردات خودرو در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۳، از نظر تعداد نصف شده است. گرچه آمار سال ۹۳ را به این دلیل که میزان واردات سیر صعودی چند برابری داشته را نمی‌توان مرجع قرار داد اما نمی‌توان از شرایط عجیب فروش واردکنندگان خودرو در سال ۹۴ هم چشم‌پوشی کرد. از تخفیف‌های چند میلیونی گرفته تا طرح‌های اقساطی جذاب. حالا با وجود این تشویق‌های جذاب، شاهد نصف شدن میزان واردات در آمار گمرک هستیم؛ کاهشی که گویا بر اثر تاثیرات برجام و قدرت خرید مردم بوده است. در نتیجه واردات یک میلیارد دلاری وزارت صنعت دست به کار شد و اعلام کرد که از این پس تنها نمایندگی‌های رسمی اجازه واردات خودرو دارند.

۴۰ شرکت مجوز نمایندگی رسمی واردات خودرو را کردند
سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تاکنون ۴۰ شرکت مجوز نمایندگی رسمی واردات خودرو را اخذ کرده‌اند. به گزارش ایرنا، یدالله صادقی اظهار داشت: اکنون امکان ثبت سفارش خودرو برای نمایندگی‌های واجد شرایط و دارای مجوز فراهم شده است و به هر تعداد نیاز باشد، می‌توانند بدون ممنوعیت و محدودیت واردات انجام دهند. او افزود: وزارت صنعت مانند سایر بخش‌های کشور در زمینه خودرو بر اصل سیاست حمایت از تولید داخل تاکید دارد و شرکت‌هایی که از نمایندگی‌های خودروساز اروپایی و آسیایی مجوز دارند، باید خدمات پس از فروش را به مدت ۱۰ سال تضمین کنند. این مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس سیاست‌های تنظیم بازار در عرصه خودرو ثبات لازم حاکم است و التهابی در بازار وجود ندارد. صادقی با بیان اینکه وزارت صنعت از شرکت یا نشان خاص خارجی یا سرمایه گذاری مشترک یک شرکت پشتیبانی نمی‌کند، افزود: مساله ثبت سفارش برای نمایندگی خاصی محدود نشده و برابر مقررات اقدام می‌شود. به گفته این مقام مسئول، شرایط تحریم وضعیت خاص خود را داشت و برخی واردکنندگان خودرو از طریق شرکت‌های واسطه‌ای در کشورهای منطقه اقدام می‌کردند، اما اکنون هر شرکت واردکننده خودرو، دارای مجوز مستقیم و بدون واسطه از تولیدکننده اصلی واردات است. او یادآور شد: شرکت‌هایی که در گذشته از طریق واسطه به اخذ نمایندگی یک خودروساز اقدام کرده‌اند، شش ماه مهلت داشتند، نسبت به تغییر شرایط اقدام کنند؛ البته این مدت برای یک دوره سه ماهه تمدید شده است و باید بر اساس دستورالعمل لازم اقدام کنند. به گزارش ایرنا، ماده چهار قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، عرضه کنندگان و تولیدکنندگان کالا را مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات یدکی و ارایه سرویس و خدمات بعد از فروش کرده است. تا پیش از اجرای برجام، به دلیل محدودیت‌هایی که تحریم‌های بین‌المللی در عرصه تجارت با ایران ایجاد کرده بود، امکان اجرای این ماده از قانون را برای مجریان سلب کرده بود با آغاز اجرای برجام از دی ماه سال گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجرای این قانون را به ویژه در حوزه واردات کالا با جدیت دنبال می‌کند.