• یکشنبه، 25 آذر 1397
  • Sunday 16 December 2018
گروه خبر: اخبار‌مهم / گزارش / خودرو  -  شماره خبر: 11398  -  8 اسفند 1396 ساعت 14:45

کمک بزرگ وزارت صنعت به خودروسازان

استانداردهای 85گانه خودرو تغییر می کند
آفتاب اقتصادی- گروه صفحه اول: خودروسازان داخلی به شدت از استانداردهای 85 گانه خودرو گله مند هستند تا جایی که اخیرا مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: «خودروهای بنز و هیوندای استانداردهای جدید را پاس نمی‌کنند و با آنها که صحبت می‌کنیم می‌گویند این استانداردها را نمی‌توانیم پاس کنیم. این که نمی‌شود خودروهایی که در آلمان و کره تردد می‌کنند نتوانند استانداردهای جدید را پاس کنند، اما ما بتوانیم.» حال وزارت صنعت از تغییر در استانداردهای 85گانه خودرو خبر داده؛ اقدامی که می تواند در جهت تامین رضایت خودروسازان باشد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اعتراض خودروسازان مبنی بر استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی تصریح کرد: برخی از این استانداردها در اروپا نیز استانداردهای تشویقی است لذا با سازمان ملی استاندارد هماهنگ شده که استانداردهای مربوط به ایمنی معادل آخرین استانداردهای روز باشد ولی قرار شده در ارتباط با استانداردهای اختیاری، تعادل لازم ایجاد شود و به نوعی می‌توان از اصطلاح بازنگری استفاده کرد.به گزارش ایسنا، محسن صالحی نیا در نشستی خبری در این خصوص که استاندارد 85 گانه خودرویی پیش از این در شورای سیاست‌گذاری خودرو به تصویب رسیده و چه دلیل دارد که مجددا در ارتباط با آن بازنگری شود؟ بیان کرد: مجددا تاکید می‌کنم که برخی استانداردهای
 در نظر گرفته شده که شامل استانداردهای اختیاری می‌شود شرایط اجرای آن در اروپا هم فراهم نیست. اینگونه نیست که ما امروز چیزی را مصوب و بعد بگوییم که نمی‌خواهیم آن را اجرایی کنیم. با توجه به شرایط پیش آمده باید بهینه عمل کنیم و به خوبی
 می‌دانیم که سازمان‌هایی نظیر استاندارد و محیط زیست نسبت به اجرای قوانین تاکید دارند.

قرارداد سایپا و سیتروئن عقب‌ماندگی دارد
وی در پاسخ به سوالی مربوط به آخرین وضعیت قراردادهای خودرویی نظیر سیتروئن، فولکس، ماموت و رنو توضیح داد: قرارداد سایپا و سیتروئن در حال پیشبرد است و سرمایه‌ گذاری و تامین تجهیزات مدنظر قرار گرفته است. این قرارداد دو ماه
از برنامه مربوط به خود عقب افتاده، اما طبق
وعده اواسط تیرماه سال آینده کار خود را آغاز می‌کند.معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در مورد فولکس نیز باید خاطر نشان کرد که دو مدل خودرو با تولید داخلی
۳۰ درصدی مدنظر قرار می‌گیرد و فولکس با حدود ۲۸ قطعه‌ساز قرارداد خود را منعقد کرده است.
فولکس واگن تعداد تولید محدودی را در نظر گرفته و
این محدودیت به دلیل ثبت و سفارش خودروها بود، اما
طبق آخرین خبرها از سرمایه‌ گذار بخش خصوصی شرایط برای خط مونتاژ و سفارش‌گذاری مهیا شده و از شهریورماه سال آینده تولید در محل کارخانه به منظور عرضه و صادرات صورت می‌گیرد. آنها طبق برنامه‌ای که به ما ارائه کردند متقاعد شدیم برنامه‌ای را تحت عنوان تجدیدنظر برای راه‌اندازی داشته باشیم.صالحی‌نیا در مورد قرارداد رنو نیز گفت: این قرارداد به سرانجام رسیده و طی ماه‌های آتی شاهد شرایط خوبی برای آن خواهیم بود. ایدرو طرف اصلی در قرارداد رنو است و خود آنها در این رابطه باید پاسخگو باشند.معاون وزیر صنعت در پاسخ به سوال دیگری مربوط به شرایط نامساعد پیش آمده برای قطعه سازان به دلیل نوسان
به وجود آمده در بازار ارز، بیان کرد:  6000 تا 7000 میلیارد تومان ظرفیت در نوسازی قطعه‌سازی خودرو وجود دارد و امیدواریم بتوانیم کمک‌های مناسبی در بخش تسهیلات برای پروژه‌های قطعه‌سازان داشته باشیم تا در زمینه‌ کاهش قیمت تمام شده گام برداریم. دو مسئله برای قطعه‌سازان در نظر گرفته شده که یک مورد مربوط به مواد اولیه نظیر مس، فولاد، آلومینیوم و موضوع دوم مربوط به نرخ ارز مبادلاتی است.

تولید پژو 301 سال آینده کلید می‌خورد
وی در مورد آخرین وضعیت پژو 2008، 301 و 208 نیز اعلام کرد: عدد واقعی برای تولید داخل پژو 2008 نزدیک به 22 درصد بود که به عدد 30 درصد می‌رسد. پژو 2008، 301 و 208 شرایط تیراژشان با توجه به پلت‌فرم فرق می‌کند و در مورد خودروی 301 باید اعلام کنیم که تولید آزمایشی در دستور کار قرار گرفته و در سال آینده تولید آن کلید خواهد خورد. علاوه بر این ظرفیت تولید این خودرو 50 درصد بالاتر با استفاده از قطعه‌سازی ساخت داخل است.