• پنجشنبه، 28 تیر 1397
  • Thursday 19 July 2018
گروه خبر: اخبار‌مهم / اخبار / گفتگو  -  شماره خبر: 11383  -  7 اسفند 1396 ساعت 14:31

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با آفتاب اقتصادی:

تغییرات مجلس در لایحه ‌بودجه 2 درصد بود
آفتاب اقتصادی- گروه خبر: هر چند بررسی لایحه بودجه 97 در صحن علنی مجلس پایان یافته اما این لایحه همچنان سوژه بحث و تبادل نظر کارشناسان و اقتصاددانان قرار دارد.‌هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی و عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با آفتاب اقتصادی به بررسی زوایای مختلف این لایحه پرداخته است. حق‌شناس گفت: «براساس تصریح قانون اساسی،  مجلس باید بودجه‌های سالانه را تصویب کرده و دیوان محاسبات نیز بر اجرای آن نظارت دارد و تفریغ بودجه که وظیفه دیوان محاسبات است نیز در همین راستای نقش نظارتی دیوان است. یک اصل کلی وجود دارد که می‌گوید اقتصاد علم کمبود منابع است و براساس همین اصل با توجه به کمبود منابع و نامحدود بودن نیازها باید در تدوین لایحه بودجه، منابع را در پروژه‌ها و اهدافی سرمایه‌گذاری بکنیم که بتوانیم حداکثر رضایتمندی در جامعه به دست آید.» حق‌شناس گفت: در لایحه تقدیمی دولت بودجه کل یک میلیون و 195 هزار میلیارد تومان بود و آنچه که پس از بررسی در صحن علنی حاصل شد یک میلیون و 217 هزار میلیارد تومان بود. این موضوع نشان می‌دهد که تغییرات مجلس در لایحه بودجه زیر 2 درصد بود که البته همین تغییرات را در بودجه عمومی می‌بینیم. بودجه عمومی در لایحه دولت 424 هزار میلیارد تومان بود و آنچه که مجلس مصوب کرد به 443 هزارمیلیارد تومان افزایش یافت که تفاوت 19 هزار میلیاردی را نشان می‌دهد. بنابراین این تغییرات نشان می‌دهد که درصد تغییرات حدود 2 درصد بوده است. عمده تغییرات مجلس هم به موضوع هدفمندی یارانه‌ها مربوط می‌شود. دولت پیش‌بینی کرده بود که با حذف سه دهک 23 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی باشد اما مجلس در نهایت منابع هدفمندی را 22 هزار میلیارد تومان اضافه کرد و به 55 هزار میلیارد تومان رساند. بنابراین با توجه به این وضعیت، پرداخت یارانه‌ها در سال آینده به همان سبک و سیاق کنونی خواهد بود.» وی افزود: «بودجه منابع عمومی 384 هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی دولت 440 هزار میلیارد تومان است. نکته کلیدی این است که 30 درصد از این منابع از مالیات تامین می‌شود. به طور کلی، مالیات، درآمد پایدار دولت‌هاست. این در حالی است که درآمد صادرات نفت یا فروش اسناد خزانه و اوراق قرضه یا فروش شرکت‌های دولتی جزء درآمدهای پایدار دولت حساب نمی‌شود. به عبارت دیگر 70 درصد از منابع بودجه ناپایدار است. در واقع، انتظار این نیست که با لایحه بودجه 97 یک اتفاق خاصی در اقتصاد کشور بیفتد. اینکه با این لایحه بودجه بخواهیم اشتغال میلیونی یار شد بالای 8 درصد ایجاد کنیم منطقی نیست.
حق‌شناس گفت: «اگر یک تغییر ساختاری در دیدگاه‌های دولت ایجاد شود، دولت می‌تواند سهم مردم را در اقتصاد افزایش داده و منابع بخش خصوصی را به بخش واقعی اقتصاد بیاورد. علی‌رغم اینکه به دولت توصیه شد که از سال 94 یکسان سازی نرخ ارز را انجام دهد شاهد بودیم دولت این کار را از سال 94 تاکنون انجام نداد و نتیجه این شد که بازار، نرخ ارز را تعیین کرد. نرخ ارز حاصل تصمیمات دولت نیست بلکه حاصل عملکرد دولت است. دولت نباید بگذارد که بازار سیاست‌ها را تعیین کند. بالاخره امروز نرخ ارز توسط بازار تعیین شد و حالا دولت این فرصت را پیدا کرده که یکسان سازی را انجام دهد. نکته جالب این است که در لایحه بودجه دولت نرخ ارز را 3500 تومان پیش‌بینی کرده این در حالی است که نرخ ارز در بازار حدود 4600 تومان است. از این اختلاف، یک منبع درآمدی برای دولت ایجاد می‌شود و ما امیدواریم دولت از آن برای اجرای پروژه‌های عمرانی استفاده کند. بالاخره بودجه عمرانی در لایحه بودجه 97 حدود 10 هزار میلیارد تومان کمتر از بودجه 96 است. انتظار از دولت این است که از اوراق قرضه کمتر استفاده کرده و منابع حاصل از تفاوت قیمت ارز را خرج پروژه‌های عمرانی کند. اگر قرار است به توسعه پایدار برسیم دولت باید بودجه را دقیق هزینه کرده و سهم مردم را در اقتصاد و نیز سرمایه‌گذاری خارجی را افزایش دهد. اگر سهم مردم در اقتصاد افزایش یابد، می‌توانیم در بلندمدت شاهد کاهش بودجه جاری کشور باشیم در غیر این صورت هر سال که جلو می‌رویم بودجه جاری افزایش می‌یابد.»