• سه شنبه، 1 اسفند 1396
  • Tuesday 20 February 2018
گروه خبر: اخبار‌مهم / خودرو / گفتگو  -  شماره خبر: 10955  -  27 دی 1396 ساعت 13:43

رئیس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با آفتاب اقتصادی:

ایدرو در یک قدمی تحقیق و تفحص است
ورود ایران خودرو به حوزه بانکداری مغایر با روح خودروسازی است
آفتاب اقتصادی- هیرش سعیدیان: ولی ملکی نمایند مشکین شهر در استان اردبیل است. وی فارغ التحصیل مقطع  دکتری در رشته  اقتصاد است و به عنوان مدیری خبره و کارکشته، فعالیت‌های زیادی را در کمیسیون صنایع مجلس راهبری می‌کند. ملکی رئیس کارگروه صنعت در کمیسیون صنایع و معادن است.  سوالاتمان را با  وی  در  دفتر کارش
 در میان گذاشتیم.

 یکی از همکاران شما، سابق بر این حوزه خودرو را بی صاحب خوانده بود ، نظر شما در اینباره چیست؟
  باور بنده بر این است که صنعت خودرو  لکوموتیو صنعت کشور است ، اگر این لکوموتیو مشکل پیدا کند ، قطار صنعت با مشکل مواجه می شود، یک خودرو بالغ بر 25 هزار قطعه دارد . فقط تولید قطعات موتورهای کوچک، مثلا، موتور شیشه پاک‌کن، موتور بالابر ، موتور صندلی ، که در یک کارخانه تولید می شود بالغ بر 4 هزار نفر را  در همان واحد  صنعتی به کار مشغول کرده است. یک کارخانه صندلی سازی تا 2000 نفر نیرو جذب می کند، در هر دو خودروساز حدود 50 هزار نفر کار می‌کنند،
قطعه سازها نیز بالغ بر 800 هزار نفر را مشغول به کار کرده‌اند. دایره اینها را اگر به تعمیرکاران و عرضه‌کنندگان تعمیم دهیم، بخش
قابل توجهی از نیروهای جامعه را درگیر کرده است. قریب به یک میلیون نفر شاغلین صنعت خودرو و قطعه‌سازی  به همراه شاغلین غیر مستقیم، یکی از نشانه‌های اهمیت صنعت خودروسازی است. به همین سبب حساسیت ما نیز در اینباره باید بیش از اینها باشد. پایه گذار صنعت خودرو سازی کره جنوبی معتقد است که حرکت هر خودرو تولید شده یک کشور در کشور دیگر به مثابه  حرکت پرچم کشور خودرو ساز  در آن کشور دیگر است. در باب خودروسازی ما ملزم هستیم که نگرش جهانی داشته باشیم. سیاست گذاری خودروسازی های بزرگ دنیا چه هست و ما کجا قرار داریم؟ دنیا در حال حرکت به سمت یکپارچه سازی است، شرکت‌های بزرگ به صورت جوینت ونچر و همکاری مشترک به سمت ادغام حرکت می‌کنند. زمانی از نظر تیراژ تولید، دوازدهم
بودیم که بعداً افت کردیم، زمانی می توانیم به سمت تک رقمی شدن
 و بهبود حرکت کنیم که کیفیت را ارتقاء دهیم و برندی تولید کنیم در حد استانداردهای جهانی. هم اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت 43 فقره پروانه خودروسازی ارائه کرده است که این مسئله با سیاست های حاکم بر خودروسازی جهان مغایر است. وزارت صنعت، معدن تجارت به جای یکپارچه‌سازی و ادغام و جوینت کردن خودرو‌سازان، خودروسازی را تکه تکه و
چند پارچه کرده است. خودروسازی اگر متولی هم داشته باشد ، متولی منسجمی نیست، متولی خودرو سازی برنامه محور نیست .

  در اهمیت صنعت خودروسازی شکی نیست، سمت و سوی
 نقدها اما بیشتر به سمت نحوه مدیریت در صنعت خودروسازی است. صنعت خودروسازی  کره‌ جنوبی را که اشاره فرمودید از امتیاز انحصارطلایی که خودروسازی ایران دارد برخوردار نیست. در مراسم افتتاح خط تولید دنا پلاس که حضرتعالی هم تشریف داشتید، مدیر عامل ایران خودرو درخواست کرد تا مجلس کمک 2000 میلیارد تومانی به شرکت تحت مدیریتش را تصویب نماید، با این همه انحصار و بازار بکر آیا منطقی است که این خودروساز  بخواهد به بودجه هم ناخنک بزند؟
 بنده 33 سال است که در صنعت بوده‌ام و سالها نیز در خودروسازی حضور داشته‌ام، اعتقاد بنده این است که ما یا باید مثل دنیا در را باز بگذاریم، یا وضعیت فعلی را بپذیریم و ارتقاء دهیم، کره جنوبی از حمایت کشورهای بزرگ برخوردار است. ما برای باز کردن ال سی با 10 درصد پیش از تحریم ها گشایش اعتبار می‌کردیم، در زمان تحریم این مبلغ به 130 درصد رسید که به معنی افزایش سیزده برابری است.  صنایع زیادی نبودند که بتوانند این مبلغ را پرداخت نمایند. در حوزه بانکی کدام واحد
صنعتی همچون خودروسازی قادر بوده است که بهره بانکی 30 درصدی
را بازگرداند، نرخ ارز یکی از معضلاتی است که در کشور
ما وجود دارد و کسی هم پاسخگو نیست. ارز  از 2700 تومان به قریب 3300 تومان و بالاتر رسیده است که به معنی 50 درصد افزایش قیمت است. در امارات متحده عربی که تامین کننده  بزرگ کالا در خاورمیانه است با ایالات متحده قرارداد دارند ،
هر گونه نوسان ارزی را خودش پرداخت می‌کند، شما امروز هم بروید 65/3   یا 66/3  درهم یک دلار است . برای ما اما از زیر 1000 تومان به بالای 3000 تومان رسید . صنایع خانگی ما ،
 نساجی ، خودرو سازی ما  و کلیت صنایع ما به خاطر این
پارامترهای پر نوسان اقتصادی به شدت آسیب دید . فولاد مبارکه اخیراً مراجعه کرده و ظاهراً  دارد با همان وام 30 درصد
بهره  قبلی خودش را اداره می‌کند، یک کارخانه‌دار به بنده گفت که چین  یک و نیم برابر تولید بنده را با 4 نفر کارگر تولید می‌کند.
 وی گفت اگر آن اتوماسیون  چین را هم خریداری کنیم باید 30 میلیارد تومان بدهیم .  ما نیاز داریم تا مراودات خود را با دنیا تنظیم نماییم، دنیا امروز به سمت ادغام پیش می‌رود، چرا ما نباید به این سمت حرکت نماییم. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید سایپا و ایران خودرو را ادغام نماید. این اتفاق می تواند یک تغییر اساسی را به وجود آورد و هزینه ها را پایین بیاورد.  ما می توانیم این دو شرکت بزرگ را جوینت کنیم و ادغام نماییم و دیگر شرکت های کوچک را هم نگذاریم هر روز مثل قارچ برویند . این کار می تواند به شکل واقعی  نرخ ماشین را پایین بیاورد . یکی از انتقادات جدی من به وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایدرو، همین است.  ایدرو به چه حقی دوباره با رنو قراداد می بندد؟ بنده در سال 83 و 84 نماینده بودم  و شاهد زنده قرار داد قبلی رنو با کشورمان هستم . هم اکنون نیز اثبات شده است که رنو تعهدات  قرارداد قبلی را انجام نداده است .  قرار بود 20 درصد صادرات داشته باشد ، آورده  خود را هم از این محل صادرات برگرداند ، 383 میلیون یورو نیز آورده نقدی داشته باشد ، این در حالی است که تاکنون تنها 80 میلیون یورو آورده  بیشتر  نداشته است . رنو  صادراتی هم انجام نداده  و عملاً با ما بازی کرده است و بازار ایران را مفت تصاحب کرده است . یک شریک تجاری که رنو پارس را  تشکیل داده است  و با ایدرو سایپا و ایران خودرو شریک شده است  و به هیچ کدام از تعهداتش هم عمل نکرده است ، ایدرو به چه حقی به شریک تجاری که به هیچ کدام از تعهداتش عمل نکرده است دوباره روی می آورد  و دوباره با وی قرار داد می بندد.  

 یعنی رنو از سوی ایران جریمه نشد؟
جریمه که هیچ! ایدرو به رنو تشویقی هم داد.  

  آقای معظمی بارها به فرانسه رفت و اصرار کرد که رنو بازگردد، دلیل اصرار ایشان چه بود؟
 این سوال خوبی است که باید شما به عنوان رسانه از ایشان بپرسید .  ایشان به بنده گفت که قرارداد قبلی دارای خطا است. اما اینجا به شما می گویم که بنده رسماً درخواست تحقیق و تفحص از ایدرو را داده‌ام، آقای معظمی به بنده گفت که قرارداد قبلی چنین مزیت‌هایی دارد و بنده به ایشان گفتم اگر مزیت دارد چرا همان قرارداد را ادامه ندادید؟ تاکنون هم دو جلسه با ریاست ایدرو داشته ایم، ایشان هم قول داده اند که ترجمه قرارداد را برای بنده بیاورند  و بنده منتظر این مقوله هستم  و امیدوارم که  دوستان پاسخی برای این سوالات  جدی داشته باشند .

 عملکرد ایدرو منتقدانی دارد، در قرارداد با پژو
 70 درصد تولید داخلی  و 30 درصد صادرات پیش بینی شده ،  آیا به تحقق آن خوش بین هستید؟
 اگر بتوانند که عالی است، اما قبلاً ما در قرارداد قبلی 20 درصد صادرات را در مجلس تصویب کردیم که به هیچ عنوان به آن عمل نشد، حداقل جریمه هم این است که لا اقل دیگر با اینها قرارداد نبندیم، ما هم در مجلس منتظریم قرارداد را بیاورند تا موارد آن را بررسی کنیم، ما در مجلس معتقدیم که ایران خودرو و سایپا را اگر ادغام کنیم، می‌توان بسیاری از این مشکلات را حل نماییم ، باید دید که چه کسانی مجوزهای خودروسازی را تحمیل کرده‌اند. اگر دوستان وزارت صنعت، حاضر باشند یک  میزگرد و مناظره ای  تشکیل بدهند، ما نیز حاضریم شرکت نماییم تا سوالات  و موارد متقابل در آن مطرح شود . در مورد رنو دوستان بهانه‌شان این است که باز شدن قضیه ممکن است که مشکلی ایجاد نماید .

   برخی کارشناسان و مطلعین مدعی شده اند که با توجه به اینکه وزارت صنعت خود متولی تعرفه گذاری است ، برخی خودرو سازها با بهره گیری از این تعرفه های بسیار پایین خودرو های سر هم شده و قطعات اصلی را در فرایندی مغایر با روح قاعده دو الف و قراردادهای منعقده در صنعت خودرو سازی وارد کرده اند و سود سرشاری برده اند ، دامنه این مدعاها تا واردات درست و کامل خودرو نیز پیش رفته است.
  اگر تخلفات گمرکی صورت گرفته باشد  و مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت اغماضی صورت داده باشند، قطعاً اگر اطلاعات آن به ما برسد جلسه فوری تشکیل  می‌دهیم و به آن رسیدگی می نماییم.

  ورود ایران خودرو را به بانکداری تایید می کنید؟
در کل چنین امری مورد تایید نیست و مغایر با روح خودروسازی است.

  در مورد سوابق آقای معظمی در خودروسازی نظرتان چیست؟
  آقای معظمی خودش  هم می گوید که من در خودرو سازی تخصصی ندارم .

  ایمیدرو و عملکردش را چگونه ارزیابی می کنید ؟
مطلع هستید که اخیراً  طرح تحقیق و تفحص از ایمیدرو کلید خورده است  و بنده هم در آن حضور دارم، کارگروه معدن و آقای اسماعیلی به شدت پیگیر هستند، این طرح تحقیق و تفحص شروع شده است، آقای کرباسیان و معاونانش آمده بودند و توضیحاتی دادند، اما مسائل بسیار جدی صورت گرفته است که باید حتماً پیگیری شود.