• جمعه، 29 دی 1396
  • Friday 19 January 2018
گروه خبر: اخبار‌مهم / اخبار / گزارش  -  شماره خبر: 10827  -  18 دی 1396 ساعت 11:25

تحلیل حق‌شناس از مخالفت کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت بنزین

مُسکن موقت
آفتاب اقتصادی- گروه خبر: عصر شنبه این هفته، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 دو مصوبه مهم داشت که شامل مخالفت با افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه 33 میلیون نفر از جمعیت یارانه‌بگیران بود. سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به مخالفت این کمیسیون با افزایش قیمت بنزین خاطرنشان کرد: «اعضای این کمیسیون برای جبران این موضوع تصویب کردند دولت از محل املاک تملیکی تا سقف 10 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد و این درآمد به سمت تولید و اشتغال برود. »یوسف‌نژاد تصریح کرد: «در لایحه بودجه 97 در بخش قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز دولت 37 هزار میلیارد تومان به‌عنوان منبع پیش‌بینی کرده است تا در بخش هزینه‌ای اختصاص یابد، در حالی که این میزان در سال گذشته 48 هزار میلیارد تومان بوده است. »وی همچنین گفت: «دولت پیشنهاد کرده است از 23 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و غیرنقدی، هفت هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی، سه هزار و 300 میلیارد تومان برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم و سه هزار و 700میلیارد تومان برای بخش سلامت اختصاص یابد.»

دولت کسری درآمدی خواهد داشت
آفتاب اقتصادی برای بررسی بیشتر این موضوع با هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی گفت‌وگو کرده است. حق‌شناس اظهار داشت: «دو مصوبه کمیسیون تلفیق از چند زاویه قابل بررسی و تحلیل است. اگر مصوبه مخالف با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در صحن علنی هم به تصویب برسد مبلغی حدود 17 هزار میلیارد تومان در سمت منابع بودجه دولت کسری ایجاد خواهد شد. حال اینکه این مقدار کسری منابع درآمدی چگونه تامین شود یک بحث جدی است. از طرف دیگر با توجه به قیمت تمام شده فرآورده‌های نفتی از یک سو و قیمت واقعی آنها در بازار از سوی دیگر، دیر یا زود موضوع تعدیل قیمت حامل‌های انرژی در دستور کار قرار خواهد گرفت. اگر دولت در همان سال‌های اول با یک شیب ملایم، تغییرات قیمت حامل‌ها را انجام می‌داد امروز نیاز به تعدیل 50 درصدی در قیمت بنزین نبود. طبیعتا اگر این تعدیل امسال انجام نشود سال بعد باید بنزین را با رقم‌های بیشتری افزایش قیمت دهد. این مصوبه کمیسیون تلفیق یک مسکنی است برای چند ماه، ولی با توجه به شرایطی که در تولید فرآورده‌های نفتی و قیمت آنها در بازار داریم تعدیل قیمت حامل‌ها چند ماه دیگر دوباره در دستور کار قرار خواهد گرفت. اگر چه من معتقدم که تنها ابزار اصلاح مصرف حامل‌ها صرفا قیمت نیست بلکه اصلاح سیستم سوخت خودروها و نیز اصلاح در پالایشگاه‌ها و افزایش بهره‌وری آنها می‌تواند موجب کاهش مصرف شود. وقتی تولید و مصرف بهینه شد آن‌وقت قیمت‌ها هم بهینه خواهد شد. »حق شناس گفت: «در مورد مصوبه حذف 30درصد از یارانه‌بگیران می‌توان گفت طبیعی است که این موضوع باید از آذرماه سال 89 اجرایی می‌شد؛ چون در آن زمان پیش‌بینی شده بود 50 درصد منابع هدفمندی یارانه‌ها بین مردم توزیع شود، اما از آن زمان تا به حال قانون هدفمندی به درستی اجرا نشده است. برای دهک‌های پردرآمد رقم 45 هزار زمان بسیار ناچیز است، در حالی که برای دهک‌های پایین درآمدی بخش عمده‌ای از درآمد آنها را تشکیل می‌دهد. اگر یارانه پردرآمدها حذف و به یارانه کم‌درآمدها اضافه شود می‌توان انتظار تصویب این مصوبه در صحن علنی مجلس را هم داشت. » وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای حذف یارانه پردرآمدها عزم جدی دارد؟ گفت: «معمولا دولت‌ها در دوره دوم مسائل اقتصادی را واقعی‌تر می‌بینند و برای اصلاحات ساختاری تلاش می‌کنند. نکته مهم‌تر این است که دولت منبعی ندارد. اگر صحن علنی هم با افزایش قیمت بنزین مخالفت کند که دولت 17هزار میلیارد تومان کسری درآمد خواهد داشت. از طرف دیگر اگر حذف دهک‌های پردرآمد هم اجرا نشود حدود 12 هزار میلیارد تومان کسری درآمد خواهد شد، بنابراین در مجموع حدود 30 هزار میلیارد تومان دولت با کسری منابع مواجه خواهد شد که این عدد نصف بودجه عمرانی کشور است.»