• چهارشنبه، 27 دی 1396
  • Wednesday 17 January 2018
گروه خبر: اخبار‌مهم / اخبار / گفتگو  -  شماره خبر: 10695  -  10 دی 1396 ساعت 10:52


قبل از خواب این مواد غذایی خوشمزه را نخورید!
یک مطالعه که در مجله تغذیه بالینی آمریکایی نتایج آن به چاپ رسیده، حاکی از آن است که خواب ناکافی در طول شب، استرس، پرخوری و عادات بد تغذیه‌ای در روز بعد را افزایش می‌دهد. به گزارش برنا، علاوه بر بسیاری از عواملی که باعث نامنظم شدن چرخه خواب در طول شبانه‌روز می‌شوند، میان‌وعده‌ها یکی از مقصران اصلی هستند.  خوردن مواد غذایی قبل از خواب دلیل اصلی بی‌خوابی و اضافه وزن است، چرا که در زمان خواب بدن به دلیل شرایط متفاوت با شرایط روز در هضم غذا جوری دیگر عمل می‌کند و در این هنگام اگر برخی از موادغذایی مصرف شده باشند موجب اختلال خواهند شد؛  بنابراین اگر شما هم از افرادی هستید که خواب خوب شبانه را تجربه نمی‌کنید، بهتر است نگاهی به لیست خوراکی‌هایی که پیش از خواب مصرف می‌کنید، بیندازید و برای داشتن تناسب اندام و سلامت جسم و روح خود و مهم تر از همه برای داشتن خوابی راحت و آرام هرگز این مواد غذایی که در ادامه به ما معرفی می‌کنیم را قبل از خواب نخورید.
 قهوه:
کافئین می‌تواند برای چند ساعت، سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. اثرات کافئین قادر است ۸ تا ۱۴ ساعت در بدن بماند و چرخه خواب را مختل کند. کافئین موجود در قهوه سایر نوشابه‌های انرژی‌زا نباید هشت ساعت قبل از خواب شبانه وارد بدن شود.
 شکلات:
درست مانند قهوه، شکلات سیاه نیز حاوی کافئین است و خواب عمیق شبانه را می‌شکند.
غذاهای چرب:
انواع این غذاها باعث بروز نفخ و سوء‌هاضمه شده و استراحت شبانه را دچار تداخل می‌کند. ضمن این که احساس کسالت و خواب‌آلودگی در صبح روز بعد نیز با مصرف غذاهای چرب بیشتر می‌شود.
 غذاهای تند:
غذاهای ادویه‌دار و ترشی‌جات حاوی سوزش سر دل در افرادی که سیستم گوارشی‌شان حساس است را افزایش می‌دهد. این غذاها همچنین خواص ترموژنیک دارد که درجه حرارت مرکزی بدن را افزایش می‌دهد.
 میوه خشک شده:
مصرف بیش از حد غذاهای با فیبر بالا مانند میوه خشک باعث ناراحتی‌های گوارشی در طول شب می‌شود، ضمن اینکه گرفتگی عضلات را نیز افزایش می‌دهد.
 بستنی:
 بستنی پر از چربی است و بدن قبل از خواب فرصتی برای سوزاندن آن ندارد و تمام این چربی و انرژی وارد خون شما می‌شود و به مغزتان پیام‌های متفاوتی ارسال می‌شود. از آن گذشته قند در بدن ذخیره می‌شود و به چربی تبدیل می‌شود. همچنین کشف شده است که خوردن غذاهایی که قند بالایی دارند قبل از خواب شاید آرامش‌بخش باشند، ولی در نهایت شما را عصبی می‌کنند.
کرفس:
کرفس ادرارآور طبیعی است. این یعنی با خوردن کرفس بیش از معمول به سرویس بهداشتی رفت و آمد خواهید داشت. ادرارآور‌ها میزان ادرار را زیاد می‌کنند، زیرا موجب رانش آب در دستگاه گوارش می‌شوند. بنابراین خوردن کرفس زیاد قبل از خواب، بدن را برای ادرار کردن بیدار نگه می‌دارد.
  پاستا:
پاستا کربوهیدرات خالص است و اگر بعد از خوردن آن مستقیم به رختخواب بروید، همه آن تبدیل به چربی می‌شود. علاوه بر افزودنی‌های پاستا مانند روغن ها، پنیرها و خامه پرچرب یا سس گوجه نیز نتیجه را بدتر می‌کنند. همچنین پاستا شاخص گلیسمیک بالایی دارد که سطح قند خون را بالا می‌برد و خواب را به تاخیر می‌اندازد و شما را شب‌ها بیدار نگه می‌دارد.
 غلات:
 غلات حاوی سطح بالایی از قند هستند و پر از کربوهیدرات هستند. در نتیجه با خوردن غلات و حبوبات قبل از خواب، سطح قند خون خود را تغییر می‌دهید و این راه ایده‌آلی برای آرامش داشتن هنگام خواب نیست.
شکلات سیاه:
 شکلات سیاه یکی از آن چیزهایی است که باید قبل از خواب از آن اجتناب کنید. شکلات سیاه کافئین دارد و علاوه بر آن پر از محرک‌هایی مانند تئوبرومین است که ضربان قلب را بیشتر می‌کنند. شکلات سفید از این لحاظ بر شکلات سیاه مزیت دارد و کافئین آن نیز کمتر است.
گوشت قرمز:
 سرشار از پروتئین‌ها و چربی‌هایی است که بدن شما را به شدت به کار می‌اندازند. برای آن که خواب عمیق تری داشته باشید، بهتر است که همه دستگاه‌های بدن شما آرامش داشته باشند و باید بدانید که گوشت بیشتر از غذاهای دیگر طول می‌کشد تا هضم شود. لازم نیست به کل از گوشت قرمز اجتناب کنید، زیرا گوشت قرمز سطح بالایی از آهن و تریپتوفان دارد که به خوابیدن کمک می‌کنند. فقط نباید درست قبل از خواب گوشت قرمز بخورید، زیرا بدنتان تمام شب فعال می‌ماند و خوابیدن را برایتان سخت می‌کند.
 نوشابه:
شما با نوشیدن نوشابه مقدار زیادی اسید وارد معده خود می‌کنید که علاوه بر آسیب رساندن به بخش‌های داخلی بدن موجب اختلال در خواب و هضم غذا می‌شود.
 آب میوه‌ها:
آب‌میوه‌ها هم یکی از خوردنی‌هایی هستند که مقدار قابل توجهی اسید دارند و در میان آنها بدترین انتخاب برای شب آب پرتقال و سیب سبز است. اما خوردن سیب قرمز قبل از خواب مشکلی ندارد.
 پنیر:
علی‌رغم اینکه پنیر یک ماده غذایی چاق‌کننده است اگر قبل از ساعات خواب مصرف شود در خواب اختلال ایجاد می‌کند. باید بدانید که بدترین نوع پنیری که می‌توانید قبل از خواب مصرف کنید پنیر پیتزاست.
 مغزها و آجیل ها:
زمانی که نوبت به هضم و رفلاکس می‌رسد مغزها و آجیل‌ها بدترین‌ها هستند و بیشتر از هر نوع ماده غذایی ایجاد مشکل می‌کنند.
 تنقلات:
خوردن تنقلات حتی در طول روز برای بدن مشکل‌ساز است چه برسد در شب که بدن توانایی هضم غذاهای سنگین و فرآوری شده را به سختی می‌تواند داشته باشد. باید بدانیم که این مواد حاوی میزان بالای قند تصفیه شده و چربی اشباع شده است.