• دوشنبه، 28 مرداد 1398
  • Monday 19 August 2019
گروه خبر: اخبار‌مهم / گزارش / خودرو  -  شماره خبر: 10659  -  7 دی 1396 ساعت 10:39

رمز گشایی از هماهنگی سازمان استاندارد و خودروسازان

توقف تولید خودروهایی که دیگر تولید نمی‌شوند!
آفتاب اقتصادی- گروه صفحه اول: در چند روز
 گذشته این اظهار نظرها در مورد خودروسازان در رسانه‌ها بازتاب یافت؛ «رضا رشیدپور مجری برنامه تلویزیونی در برنامه حالا خورشید به صورت طنز خودروسازان داخلی را و محصولات بی‌کیفیتشان را طعنه‌باران کرد، وی گفت: خودروسازان مردم را مومن بار می‌آورند، چون در هر دست‌انداز و پیچ جاده همه دست به دعا بر می‌دارند که ماشین این پیچ را هم تاب بیاورد.»، «جواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر با توجه به بی‌اعتمادی عمیقی که نسبت به خودروسازان وجود دارد به وزیر صنعت، معدن و تجارت تذکر داد که به ایران‌خودرو بگوید جهت تحویل تاکسی به رانندگانی که خودروی فرسوده خود را تحویل داده و منتظر گرفتن تاکسی جدید هستند، گران‌فروشی نکرده و رانندگان تاکسی را نقره‌داغ نکند.»
 سازمان استاندارد یک بیانیه‌ای بی‌اثر دیگر در رابطه با خودروهای بی‌کیفیت داخلی منتشر کرد و لیستی از خودروهای که نباید تولید شوند را منتشر کرد. به نظر می‌رسد هر روز که می‌گذرد، بیش از پیش حوصله و صبر همه از رفتار خودرو سازان به سر می‌آید. گسترش شبکه‌های اجتماعی و آشنا شدن مردم با حقوقشان به‌عنوان مصرف‌کننده آنها را نسبت به وضعیت فاجعه‌بار بازار خودرو در کشور روز به روز بیشتر حساس کرده است. با این همه شاید یکی از دلایلی که اتفاقی عملی و مثمر تا کنون رخ نداده است مسئله عدم جدیت کافی برخی مسئولین باشد. در این بین نقش سازمان استاندارد در رابطه با کیفیت خودروها می‌تواند تعیین‌کننده باشد. پرسشی ساده که احتمالاً مردم از رئیس سازمان استاندارد دارند، این است که آیا خودروهای تولید داخل ایمن و با کیفیت هستند؟ در این بین وظیفه‌ای سازمان استاندارد چیست؟

خبری متفاوت
معمولاً انتقادات از سازمان استاندارد در رابطه با ضعف عملکرد در برخورد با خودروسازان باعث برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی دیگر با وعده‌های آشنا می‌رسد، در این کنفرانس‌ها یک جمله مشابه تکرار می‌شود؛ «تا پایان سال..... احتمالاً تولید خودروهای.... متوقف می‌شود» اتفاقی که سروصدا‌ها را تا چند ماه می‌خواباند؛ ریاست سازمان استاندارد در سال قبل وعده توقف تولید پراید را مطرح کرد و اما پس از مدتی کوتاه و در اظهاراتی جنجالی عنوان کرد که «پراید می تواند خودروی ایمنی باشد! ». رئیس سازمان استاندارد در آخرین گفته‌های خود در باره کیفیت خودروهای تولید داخل عنوان کرد: «احتمالاً تا پایان دی‌ماه سال ۱۳۹۷ خط تولید چهار خودرو که نمی‌توانند استانداردهای خودرویی را از ۵۲ به ۸۳ مورد ارتقاء و پلت‌فرم جدید را مدنظر قرار دهند، متوقف شود». نکته جالب این است که او از کجا اطلاع داشت که خودروسازها نمی‌توانند استانداردهای مدنظر را پاس کنند. معمولاً رئیس یک سازمان دولتی اینگونه از سوی دیگران سخن نمی‌گوید. بی‌شک کار رئیس سازمان استاندارد پیش‌بینی کردن نیست. خودروسازان نیز هیچ واکنشی نشان ندادند که مثلا عنوان کنند که شما از کجا اطلاع دارید و ما حتماً به استانداردهای مد نظر خواهیم رسید. اما راز این هماهنگی بین سازمان استاندارد و خودرو سازان را می‌توان در خبر اخیر مبنی بر توقف تولید چند خودرو درک کرد. این سازمان در بیانیه اعلام کرد که تولید چند خودروی داخلی متوقف می‌شود: این خودروها شامل MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵ (محصولات مدیران خودرو)، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه‌سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه‌سوز، آریو ۱۵۰۰ سی‌سی (محصولات گروه خودروسازی سایپا)، پژو پارس با موتور XUM (محصول ایران خودرو)، وانت تک‌کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰بنزینی و دوگانه‌سوز، آسا B ۵۰F (محصولات گروه خودروسازی بهمن) و لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵ و هیوندای i۱۰ (محصولات کرمان‌موتور) و برخی از خودروهای سنگین جاده‌ای هستند. سازمان استاندارد همچنین در خبری مشابه که برای اکثر خبرگزاری‌ها فرستاده شده بود نوشت:«در این شرایط با اقدام سازمان ملی استاندارد ایران در اجرای دقیق و بدون مسامحه استانداردهای جدید خودرویی، گام اول در راستای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی و جلب رضایت مصرف‌کنندگان به خوبی و با قدرت برداشته شد»

تولید را خودمان متوقف کرده ایم!
اما شرکت‌های خودرو سازی در واکنش‌های جالب، نه تنها اعتراضی به این لیست نداشتند. بلکه آن را به صورت تلویحی تایید کردند. ظاهراً لیست سازمان استاندارد فقط شامل خودروهایی می‌شود که شرکت‌های خودرو ساز
 دیگر تمایلی به ادامه تولید آنها ندارند، در این زمینه بابک صدرایی، مدیر بازاریابی چری، گفت: «تولید ام‌وی‌ام ۵۵۰ را خودمان متوقف کرده بودیم. تولید ام‌وی‌ام ۳۱۵ سدان نیز از یک سال پیش متوقف شده و هم‌اکنون تنها مدل هاچ‌بک این خودرو تولید می‌شود. منظور استاندارد از توقف تولید تیگو ۵ نیز مدل قدیمی این محصول بوده که تولید آن را نیز متوقف کرده بودیم و هم‌اکنون تیگو ۵ جدید فیس‌لیفیت در حال تولید است.»
جالب تر از همه واکنش گروه خودروسازی سایپا بود که در این‌باره گفتند: «تولید خودروی سایپا ۱۴۱ از چند سال پیش متوقف شده است و سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲ دوگانه‌سوز نیز تولید نمی‌شود. مجوز شماره‌گذاری آریو ۱۵۰۰ نیز تا دی ماه ۱۳۹۷ اخذ شده و تولید این خودرو متوقف نشده و ادامه دارد.» موضع گروه صنعتی ایران‌خودرو در این رابطه نیز پیگیری شده و این شرکت اعلام کرد که تولید پژو پارس با موتور XUM از ابتدای امسال متوقف شده است.
این لیست بی خاصیت!
سعید مالکی، استاد دانشگاه و کارشناس خودرو در این‌باره به آفتاب اقتصادی گفت: «متاسفانه سازمان استاندارد عملکرد بسیار ضعیفی در رابطه با نظارت بر کیفیت خودروهای ساخته شده از خود نشان داده است. باید توجه داشت که خودرو نیز مانند هر کالای دیگری است که مردم مصرف می‌کنند، با این تفاوت که اگر یکی از قطعات تولید شده برای یک خودرو کیفیت مورد ادعای سازنده را نداشته باشد، خیلی راحت می‌تواند جان مردم را به خطر بیندازد. با توجه به استفاده فراوان مردم از اتومبیل و همچنین تولید نسبتاً انحصاری تولید خودرو در داخل کشور ضرورت نظارت سخت‌گیرانه بیش از بیش احساس می‌شود.» وی در ادامه افزود: «با توجه به سود سرشار تولید خودرو، مصرف‌کننده حق دارد که از سازمان استاندارد به‌عنوان نماینده دولت انتظار داشته باشد تا در زمینه کیفیت خودرو به وظایف حاکمیتی خود عمل کند. در رابطه با لیست مذکور برای نمونه می‌توانم در مورد تولید پژو با استفاده از موتورهای XUM بگویم که خودرو ساز
هیچ تمایلی به ادامه تولید با استفاده از موتور
پر مشکل مذکور را نداشت. در مورد دیگر محصولات
هم که نامشان در لیست استاندارد وجود دارد، فعالان این صنعت به خوبی می‌دانند که بقیه نیز به همین شکل هستند. در مواردی هم برخی از این خودروها تحت نام دیگری و با تغییر جزئی تولید می‌شوند. یعنی اگر حساسیت نسبت به کیفیت پایین خودرو زیاد شد، نام آن تغییر داده می‌شود و با توجه به عملکرد لاک‌پشتی سازمان استاندارد، طبیعی است که چند سال زمان می‌برد تا آن خودرو دوباره کیفیت‌سنجی شود.» وی در ادامه افزود: «زمانی که یک سازمان به خوبی به وظایف خود عمل نمی‌کند، این وظیفه
نهادهای بالا‌دستی است که نسبت به این موضوع ورود کنند.»