• چهارشنبه، 22 مرداد 1399
  • Wednesday 12 August 2020
گروه خبر: اخبار‌مهم / گزارش / خودرو  -  شماره خبر: 10536  -  2 دی 1396 ساعت 11:38

نمایندگان مجلس با درخواست مدیران خودروساز موافقت خواهند کرد؟

چند بار گران کردند حالا دو هزار میلیارد تومان هم پول می‌خواهند
آفتاب اقتصادی- گروه صفحه اول:« در سال 1345
قراردادی با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد
در 24 اردیبهشت 1346 کارخانه خودروسازی
به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود 400 میلیون
ریال تاسیس گردید که شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه و قادر به مونتاژ روزانه
 10 دستگاه سواری و 7 دستگاه اتوبوس و کامیون بود.»  این سر آغاز حضور  سنگین نامی‌تجاری در زندگی ایرانیان بود که ایران خودرو نام گرفت . ایران خودرو در اساس نامه اش
 به عنوان موضوع فعالیت نوشته است: «هدف
از تاسیس شرکت به موجب ماده 9 تاسیس و اداره کارخانجات در هر محل، در داخل و یا خارج کشور به منظور تولید و تهیه انواع خودروسواری، کامیون، اتوبوس، وانت و قطعات مربوط  به آنها و امثال آن و هرگونه دستگاه، ماشین آلات، قطعات و اجزای آنها و بهره برداری از اینگونه کارخانجات و فروش و صدور محصول آنها... » این پرسشی است که ایرانیان همواره پس از تجربه کابوس صنعتی مقایسه ای تولیدات  اجباری داخلی و خارجی از خود می‌پرسند که آیا تنها روش همین است؟ چرا کشورهای دیگر مانند ترکیه، کره جنوبی و لهستان چنین تجربه تلخی را در صنعت خودروسازی خود تجربه نکردند؟

حامی‌نه ناظر
زمانی که منصور معظمی‌از مدیران  صنعت نفت به ریاست سازمان گسترش انتخاب شد و در واقع سکان صنعت خودرو سازی کشور را در دست گرفت، در ابتدا صراحت لهجه خود را حفظ کرده بود و پس از بررسی اجمالی صنعت خودرو سازی کشور و دو خودروساز «سایپا» و «ایران خودرو» در سخنانی گویا گفت: «این را صریح می‌گویم که ما تولید‌کننده خودرو هستیم نه خودروساز»، «اینکه مونتاژ می‌کنیم یا به صورتی سی کی دی می‌سازیم هنر نیست. ما با خودروسازان معروف اروپا و آسیا همزمان وارد صنعت خودرو شدیم. ببینید آنها به کجا رسیده‌اند و ما به کجا!» این صراحت لهجه البته با نهیب وزیر جای خود را به سکوت و حمایت تدریجی داد، تا آنجا که گوینده این سخنان ماموریت یافت تا قرارداد واردات قطعات با رنو و پژو را برای ایران خودرو و سایپا منعقد نماید . وزارت صنعت ، معدن و تجارت بر اساس قانون موظف است تا تمام گلایه‌های هموطنان از کیفیت پایین خودرو و همچنین قیمت گران آن را بشنود و راهی برای آن بیابد، اما مسئولین این وزارت به بزرگ ترین حامی‌این طفل لوس صنعت کشور بدل شده‌اند، گران فروشی‌های پی در پی، کیفیت پایین و کلاف بغرنج و لاینحل خودرو سازی که سالها است حل نشده است به خاطر عدم رغبت مقامات وزارت صنعت همچنان بر جای مانده است .

رپرتاژ نجومی‌ صدا و سیما برای ایران خودرو
در پربیننده‌ترین ساعات که ابتدای شب و زمان صرف شام است، به ناگاه موسیقی حماسی از تلویزیون پخش می‌شود، تصاویر و موسیقی خبر از یک حماسه صنعتی سترگ می‌دهد و با نمایش چهره‌های خندان مدیر عامل ایران خودر و وزیر صنعت سوژه خبر رپرتاژ معلوم می‌شود؛ «رونمایی از خودرو دنا پلاس و پژو 207 اتوماتیک» هر چه به این جمله افزوده شود از شدت طنز آن کاسته خواهد شد، گویی مقدمه یکی از همان لطیفه‌های مردمی‌است که در فضای مجازی می‌چرخد. خودرو مستعمل
و دست چندم 206 که در کشور ما در سالها پیش
 بازنشست شد و در هیچ کجا غیر از ایران
و یکی دو کشور آفریقایی  استفاده نمی‌شود، زمانی بسیار مدید پیشتر جای خود را به 207 داد ( تنها نشان جلوی ماشین میان این دو مدل متفاوت است) و 207 نیز سالها پیش به اصطلاح اتوماتیک شد . معلوم نیست چگونه خودرویی که سالها پیش اتوماتیک شده است، امروز خط اتوماتیک آن افتتاح شد؟!! ، دنا پلاس نیز همان خودروی قدیمی‌دنا است که بر اساس فرهنگ کاری خودرو سازی در ایران خودرو با تغییراتی جزئی مجدداً افتتاح گردید. در این بین صدا و سیما به عنوان رسانه فراگیر سراسری  ماموریت دارد تا به عنوان دیده بان عمومی‌اقتصاد کشور همواره منافع عمومی‌را در اولویت قرار دهد و در جایگاه منتقد بنشیند . در ماده 9 اساسنامه این سازمان آمده است: «هدف اصلی سازمان به عنوان یک دانشگاه عمومی‌نشر فرهنگ اسلامی، ایجاد محیط مساعد برای تزکیه و تعلیم انسان و رشد فضائل‌اخلاقی و شتاب بخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی‌در سراسر جهان می‌باشد. این هدفها در چارچوب برنامه‌های ارشادی، آموزشی، خبری و‌تفریحی تامین می‌گردد. مشروح هدف و برنامه‌های سازمان در زمینه‌های گوناگون در خط مشی و اصول برنامه‌های سازمان مصوب مجلس شورای‌اسلامی‌ذکر شده است.» حال باید دید که پخش رپرتاژ میلیاردی برای یکی از مورد انتقادترین مجموعه‌های صنعتی کشور که به شدت مورد انتقاد عموم مردم و افکار عمومی‌است با کدام یک از این اهداف اولیه مطابقت دارد ، البته همانگونه که در جدول ذیل گزارش آمده است، نرخ هر رپرتاژ در این ساعات می‌تواند تا 4 میلیون به ازای هر ثانیه قیمت داشته باشد و اینجاست که دلایل وضوع بیشتری می‌یابد.  اگر هدف اطلاع رسانی باشد در بخش‌های خبری به مراتب اطلاع رسانی شده ولی جای سوال اینجاست در روزهایی که مردم در غلظت آلاینده‌ها که بخش عمده آن خودروهای بی‌کیفیت داخلی است صدا و سیما به تعریف و تمجید می‌پردازد و نمگیر ایران خودرو می‌شود.

حمایت بی قید و شرط
شریعتمداری  وزیر صنعت در این مراسم بدون اشاره به مواردی همچون  قیمت بالای محصولات علی رغم انحصار ، واردات و نه تولید قطعات  و دهها هزار کشته  و مصدوم جاده ای کشور که
سر نشین خودروهای نا ایمن بی کیفیت داخلی
بوده اند و بدون اشاره به خانواده‌های داغدار آنها که ناچار شده‌اند تا خودروی بی کیفیت داخلی را به زور تعرفه بالای واردات سوار شوند به دفاع تمام عیار از ایران خودرو پرداخت. وی خبر از حمایت بیشتر از این دو خودرو ساز داد و در اینباره گفت :«  البته سایپا و ایران خودرو بیشترین سهم را دارند و با توجه به افق 1404 و صنعت توسعه صنعتی خودرو مجموعه قوانینی تنظیم شده که دستیابی به آن با حمایت دولت و مجلس امکان پذیر است.» اگر قرار بود حمایت همه جانبه مجلس و دولت تا افق 1404 به بهبود محصولات  این دو خودرو ساز بینجامد آیا  در چهل سال گذشته نباید این امر محقق می‌شد؟
وی در ادامه اعتراف کرد که: «زمانی که قانون خودرو تصویب شد قرار بود حمایت دولتی تنها تا 5 سال باشد اما هنوز شاهد حمایت در این
صنعت هستیم.» معلوم نیست چه کسی
غیر از وزیر صنعت قرار است این حمایت را متوقف نماید؟
اما جالب‌ترین قسمت مراسم که هزینه آن با احتساب هزینه تبلیغات صدا و سیما به میلیاردها می‌رسید، سخنان یکه زارع بود.  وی رویکرد مهم این گروه را عقد قرارداد برای طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی عنوان کرد و گفت: «اجرای این قرارداد مستلزم تامین مالی بیش از هزار میلیارد تومان است که نیازمند حمایت قانونگذاران هستیم.»
 وی عملاً با وجود آنکه انحصار کامل بازار را در دست دارند ، از مجلس درخواست کرد تا از منابع عمومی‌و بانکی 2000 میلیارد تومان دیگر در اختیار این کارخانه قرار گیرد . پرسش این است که آیا نمایندگان مردم به جای شروع طرح تحقیق و تفحص از نحوه مدیریت ایشان آیا حاضر خواهند شد تا به ایشان اعتبار هزار میلیارد تومانی بدهند؟ چگونه است که با وجود چنین تجارت سود آوری و با وجود اخذ پول از مردم بابت
پیش فروش ایشان، کماکان طلب هزاران میلیارد تومان پول می‌نماید؟ آیا چنین سبک مدیریتی نباید
از سوی وزیر صنعت مورد پرسش قرار گیرد؟ وی در
ادامه از مذاکره با شرکت پژو برای استفاده از توان قطعه سازان ایرانی جهت تولید در سایت الجزایر پژو خبر داد و گفت: «قطعه سازان توانمند ایرانی می‌توانند با سرمایه گذاری در الجزایر، قطعات پژو را در این کشور تولید و تامین کنند.» این در حالی است که گلایه‌های شدید قطعه سازان داخلی نسبت به واردات قطعات بی کیفیت خارجی توسط دو خودرو ساز به جای سفارش کار به آنها تاکنون با سکوت وزارت صنعت رو به رو بوده است. در این باره یکی از اعضای انجمن قطعه‌سازان از شکل‌گیری مسابقه واردات قطعه در میان خودروسازان بزرگ داخلی سخن گفت. وی می‌گوید: «متاسفانه خودروسازان به بهانه‌هایی چون عدم تامین به موقع قطعات و یا گرانی قطعات داخلی، قطعات موردنیاز خودرا
به کشور وارد می‌کنند».  محسن رزم‌خواه
اظهار کرد: « در حالیکه قطعه‌سازان مطالبات خود را
از خودرو‌سازان دریافت نکرده‌اند، هیئت‌های کارشناسی از برخی خودروسازان بزرگ کشور به کشورهای خارجی سفر می‌کنند». معلوم نیست وقتی از توان قطعه سازان در داخل استفاده نمی‌شود، یکه زارع با چه استدلالی می‌گوید آنها را به الجزایر می‌فرستیم؟!

ایران‌خودرو باز هم گران کرد!
البته این حمایت‌ها بی جواب نماند و شرکت ایران خودرو در مدت کوتاهی پس از این مراسم و حدود یک ماه پس از افزایش قیمت برخی محصولات خود، دوباره برخی محصولاتش را گران کرد. با وجود آنکه ایران خودرو در دهه سوم آبان ماه قیمت ۱۲ محصول خود را گران کرده بود، مجددا با ارسال بخشنامه‌ای به نمایندگی‌های فروش خود، قیمت برخی محصولات را  تا حدود دو میلیون تومان افزایش داده است.
قیمت جدید این محصولات به شرح زیر است:
۱- پژو ۴۰۵ GLX معادل ۳۰ میلیون و ۷۰۹ هزار تومان
۲- پژو ۴۰۵ SLX معادل ۳۲ میلیون ۶۰۸ هزار تومان
۳- پژو پارس سال با سیستم اخطار سرقت معادل ۳۸ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان
۴- پژو پارس سال معادل ۳۷ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان
۵- پژو پارس دوگانه‌سوز معادل ۳۹ میلیون و ۵۱۸ هزار تومان
۶- پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۳۳ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان
۷- پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۳۹ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان
۸- پژو ۲۰۶ صندوق دار V8 معادل ۳۹ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان
۹- سمند LX سال معادل ۳۱ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان
۱۰- سمند LX EF7 معادل ۳۲ میلیون  و ۸۵ هزار تومان
۱۱- پژو ۲۰۷i اتومات جدید معادل ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
۱۲- رانا LX معادل ۳۶ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان
۱۳-‌هایما ۷S توربو دنده اتوماتیک معادل ۹۵ میلیون تومان
۱۴- سوزوکی گراند ویتارا معادل ۱۳۹ میلیون تومان
۱۵- سوزوکی گراند ویتارا اتومات معادل ۱۴۷ میلیون تومان
معلوم نیست در این بین چه کسی باید به فکر حقوق مردم باشد و از حق آنها دفاع نماید؛ وزیر صنعت؟!