• یکشنبه، 17 فروردین 1399
  • Sunday 5 April 2020
گروه خبر: یادداشت‌  -  شماره خبر: 10413  -  25 آذر 1396 ساعت 10:56

عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی

یادداشت- بودجه و اقتصاد پیش بینی پذیر
اگر بخواهیم که مباحثه‌ای مبتنی بر واقع بینی را در رابطه با  بودجه تصویر نماییم،  باید بپذیریم مشکلات اقتصادی ما به سوی حاد شدن گرایش پیدا کرده است. باید از خودمان بپرسیم که مثلاً درآمدهایی که در سال قبل  افزایش دادیم همچون مالیات تا چه میزان محقق شد؟ پس ما ناچاریم که با توجه به شرایط و مقتضیاتی که داریم مباحث بودجه‌ای را لحاظ نماییم. دولت باید برخی از هزینه‌های جاری خود را کاهش دهد. اگر دولت بخواهد با همین فرمان پیش برود آینده خوبی در انتظار ما نخواهد بود. ما همان مسیر گذشته را در پیش گرفته ایم و نسبت به اصلاحات اقتصادی بی تفاوت هستیم. آیا آن 15 درصد کاهش حجم دولت که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده بود، محقق شده است ؟  اصلاح بحث ارز و مباحث اینچنینی مباحث کلیدی است که اتفاق نیفتاد. چه زمانی می‌خواهیم درک نماییم که  حرکت به سمت کوچک سازی دولت، راهی است ناگزیر. بدنه فربه دولت، خود می‌تواند فساد زا باشد. نه در ایران، بلکه در هیچ جای دنیا دولت ‌ها توان عملکرد و بهره وری در سطح بخش خصوصی را ندارند، هر نوع  برنامه ریزی برای پیشرفت اگر از طریق بخش خصوصی نباشد و مبتنی بر  یک عملکرد دولت محور باشد موفق نخواهد بود. بهره‌وری در بستر بخش خصوصی محقق می‌شود و ثروت  واقعی در بخش خصوصی تولید می‌شود. چتر مالیاتی باید به سمت غیر شفاف‌ها گسترده شود و فشار تنها  بر بخش شفاف متمرکز نشود.  دولت وقتی مالیات خروج از مرز را تا این حد افزایش می‌دهد، در کنار آن محاسبه نمایید که چه مقدار به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، بهتر نیست به جای  بستن عوارض و مالیات بر خروج از کشور، نسبت به جلوگیری از  ورود کالای قاچاق تمرکز نماییم. سیاست‌های یک‌شبه و تغییرات ناگهانی در قوانین و بخش نامه‌ها در حوزه‌های مختلف همچون ارز و تعرفه‌های گمرکی به صلاح نیست. ما باید در واقع به سمتی برویم که بتوانیم پیش بینی پذیر باشیم. ما به عنوان تاجر با توجه به نرخ ارز اقدام به خرید اجناس می‌نماییم که حاشیه سود آن مثلاً  در حدود 10 درصد است.تغییرات  ناگهانی ارزی این حاشیه سود را از بین می‌برد. ما باید به جای مقابله موردی با فساد با ریشه‌ها مبارزه نماییم و گلوگاه‌ها را نشانه برویم، ایجاد شفافیت در پاسخ‌گویی و منابع و درآمد‌ها می‌تواند راهگشا باشد. صدور آیین نامه و مقررات گاهی اوقات خود مشکل ساز است و نمی‌تواند راه حل نهایی را در خود داشته باشد. ترویج مزایایی اقتصاد پیش‌بینی پذیر در میان دولتمردان رسالتی است که خیر اقتصاد در آن نهفته است.