• یکشنبه، 17 فروردین 1399
  • Sunday 5 April 2020
گروه خبر: یادداشت‌  -  شماره خبر: 10384  -  23 آذر 1396 ساعت 11:18

محمدرضا نجفی منش*

یادداشت-نسبت واردات و تولید داخل
مجلس برای سال آینده پیش بینی کرده است که دولت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض گمرکی، کسب درآمد کند. نمی توان از یک سو سخن از تولید و اشتغال زد و از سوی دیگر کالاهایی وارد کرد که در داخل کشور تولید می شود، این موضوع با شعار تولید و اشتغال مغایرت دارد.سال گذشته بعد از مدت‌ها تراز تجاری متعادل شد و حتی صادرات غیرنفتی اندکی بیش از واردات قرار گرفت اما در ۸ ماهه نخست سال جاری این تعادل با رقمی نزدیک به ۴ میلیارد دلار بر هم خورده و میزان واردات بیش از صادرات غیر نفتی بوده است.بخشی از درآمد دولت در بودجه 97 از محل سود عوارض گمرکی واردات ایجاد می شود و حتی مجلس برای سال آینده پیش بینی کرده است که دولت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از این محل کسب درآمد کند. افزایش هر چه بیشتر تعرفه ورود خودروهای خارجی کمک بسیار جدی به بازار داخل و رشد اقتصادی و اشتغال است.کارشناسان اقتصادی تخمین می زنند که امسال تولید داخلی در کشور نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند به عبارتی در هشت ماهه نخست سال جاری نزدیک ۹۸۰هزار دستگاه خودرو تولید شده است که اگر این روند ادامه یابد، به تولید سال ۱۳۹۰ با آمار یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار دستگاه خواهیم رسید.تولید داخلی باید تا حدی افزایش یابد که بر مشوق های وارداتی غلبه کند. بر اساس بند ۹ اصل ۴۳ قانون اساسی، دولت مکلف است برنامه اقتصادی خود را بر مبنای تولید داخل برنامه‌ریزی کند و در این مورد بحث قیمت رقابتی بین داخل و خارج مطرح نیست، بلکه حمایت از صنعت داخل مورد توجه است چون در غیر این صورت تولید گندم هم صرف نمی کند چون گندم وارداتی از گندم داخلی ارزانتر است.
هم اینک توجه به تولید و صادرات در متن قرارداد با خودروسازان بین المللی به طور جدی لحاظ شده و آن ها را مکلف کرده که ۳۰ درصد از محصولات تولید شده صادر شود؛ یعنی خودرویی بازار پسند به کمک خودروسازهای خارجی تولید و ۳۰ درصد آن صادر شود.

*عضو هیئت مدیره انجمن صنایع قطعه سازی