• جمعه، 24 آذر 1396
  • Friday 15 December 2017
گروه خبر: یادداشت‌  -  شماره خبر: 10271  -  14 آذر 1396 ساعت 14:55

بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت مجلس

یادداشت-بازار حساس دارو و یک نکته
 بهداشت و درمان به دلیل اهمیت بالایی که برای مردم دارد موضوع حساسی است که رسانه‌ها می‌توانند در کم و کیف آن نقش بسیار مهمی ایفا نمایند. این حوزه به دلیل حساسیت برانگیز بودن، پتانسیل بالایی برای شکل‌گیری شایعات دارد.قریب 95 درصد داروهای ما تولید داخل کشور هستند. برخی داروها همچون داروهای لازم برای شیمی درمانی، وارداتی بوده که البته نیازمند حمایت ویژه هستند. در این بین سونامی تبلیغات ماهواره ای و تبلیغات انواع و اقسام دارو اذهان عمومی را آشفته ساخته است. برخی اخبار در مورد خروج یک داروی خاص ویژه پوکی استخوان از لیست بیمه در
رسانه  پخش شد، غالباً پرسیده نمی شود که آیا در میان دهها نوع داروی ویتامینه و تقویتی آیا همه آنها تاثیری در بهبود بیماری طولانی مدت پوکی استخوان دارد یا خیر؟ بسیاری از این داروها تاثیر بسیار ناچیزی در پیشگیری از پوکی استخوان دارند، آنچه حائز اهمیت است تنوع غذایی و سبک زندگی است که در چنین بیمارهایی نقش کلیدی دارد و نه برخی داروهای تجاری. دارو بسیار حساس است و معمولاً هر دارویی که وارد می‌شود کنترل می‌شود، مواد اولیه وارداتی نیز نیازمند نظارت بسیار هستند. نمی‌توان منکر هزینه‌های سنگین درمان شد، پزشکان نیز باید در نوشتن نسخه شرایط مالی را رعایت نمایند، آنها باید تمام جوانب از جمله پرونده پزشکی  را
در نظر بگیرند. نباید اذهان عمومی را به داروهای
داخلی بی اعتماد کرد و آنان را به تولیدات تجاری ماهواره ای و قاچاق سوق داد. ما بهترین متخصصین را در اختیار داریم و در کارخانجات ما سخت گیرانه ترین کنترل‌ها از سوی وزارت بهداشت اعمال می شود. فریب عمومی مثال‌های بسیاری دارد که
می توان از کرم حلزون به عنوان مثال نام برد.
به خاطر تبلیغات گسترده ماهواره ای بسیاری ایمان آوردند که کرم حلزون برای پوست بسیار مفید است، اما کارشناسان با بررسی این محصولات به این نتیجه رسیدند که اگر
این محصولات ضرر نداشته باشند نفعی نیز ندارند.
بازار حساس دارو چنان به موضوع گیری رسانه‌ها و برداشت افکار عمومی وابسته است که یک شایعه می تواند یک محصول بنجل قاچاق را به یک کالای بسیار پر فروش
بدل نماید.