- دوشنبه، 18 آذر 1398
- Monday 9 December 2019
شرکتهای ماهیندرا و تاتاموتورز دو شرکت هندی هستند که برای حضور در بازار ایران برنامهریزی کرده اند.
نمایشگاه خودرو تهران در شرایطی از سه روز پیش کلید خورد که در کنار بسیاری از برندهای خارجی نام آشنا از فولکس واگن گرفته تا رنو و پژو، نام شرکتهای جدیدی هم به چشم میخورد؛ شرکتهای خودروسازی که به نظر میرسد به دنبال ورود به ایران و گرفتن سهمی از بازار کشورمان هستند و البته در این بین شاید نام شرکتهایی مانند « ماهیندار» که هندی است عجیب تر باشد. برای ما ایرانیها نام کشور هند معمولا با فیلم و موسیقی، چای، برنج و ماهاتماگاندی (رهبر استقلال این کشور) گره خورده است و کمتر ایرانی است که اصلا اسمی از برندهای ماشین هندی را هم شنیده باشد، ولی خب با همه اینها به نظر میرسد حالا شرکتهای خودروساز هندی هم میخواهند چرخ ماشین هایشان را در خیابانهای تهران به گردش در آورند و البته به نظر میرسد حضوری جدی در این ماجرا دارند تاجایی که در اولین روز نمایشگاه خودرو تهران از یک خودرو جدید این شرکت رو نمایی کردند. بابک وطنخواه بهعنوان نمایند شرکت هندی ماهیندرا بعد از رونمایی از این محصول گفت:« این شرکت 20 سال است که فعالیت خود را شروع کرده و گردش مالی آن 18 میلیارد دلار در سال است.»
اما هندیها در ایران تنها به دنبال فروش نیستند، بلکه قصد دارند تا به صنعت خودروسازی ایران ورود کنند و تولید را در ایران کلید بزنند. وطنخواه که مدیرعامل شرکت عظیمخودرو هم است، در این باره گرفته:« تولید همه محصولات شرکت هندی در قرارداد ما با شرکت ماهیندرا در نظر گرفته شده است و بر این اساس از سال آینده تولید سه محصول ماهیندرا در شرکت عظیم خودرو آغاز خواهد شد. تلاش میکنیم در کمتر از یک سال از امضای قرارداد فرآیند تولید محصولات را آغاز کنیم. البته با باز شدن سامانه ثبت سفارش خودرو، تعداد محدودی از خودروهای این شرکت را بهصورت وارداتی به داخل کشور وارد خواهیم کرد.» خودروهای تولیدی مشترک شرکت ایران با برند ماهیندرا هند قرار است در تیراژ ۷ تا ۱۰ هزار دستگاه خودرو در سال با بازه قیمتی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان تولید و به بازار عرضه شود. علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که مهمان ویژه مراسم رو نمایی از خودروی جدید شرکت ماهیندرا هند در ایران بود، در این مراسم ابراز امیدواری کرد که تولیدات این شرکت در ایران به کشورهای دیگر صادر شود و حضور این شرکت و گروههای صنعتی خودروسازی بینالمللی در ایران به توسعه این صنعت در کشورمان منجر شود.
شرکت ماهیندرا با بیش از ۲۰۰ هزار کارمند در سرتاسر جهان و فعالیت در بیش از ۱۰۰ کشور توانسته است در ۲۰ حوزهی صنعتی مدرن به فعالیت بپردازد و درآمدی بالغ بر ۱۹ میلیارد دلار داشته باشد. این درحالی است که ۵۰ درصد درآمد این شرکت حاصل از فعالیت آنها در خارج از کشور هند است. در بازارهای صادراتی خودرو نیز این شرکت هندی سالانه بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو تولید و به کشورهای متعددی مانند استرالیا، تونس، ایتالیا، نیوزیلند، شیلی، پرو، فیلیپین، تایوان و آفریقای جنوبی صادر میکند. گروه ماهیندرا بهعنوان تنها شرکت فعال در زمینه تولید و عرضهی خودروهای الکتریکی سواری و تجاری سبک در کشور هند شناخته میشود.ماهیندرا شرکت خودروسازی هندی است که زیرمجموعهای از گروه صنعتی ماهیندرا بهشمار میآید و دفتر مرکزی آن در شهر بمبئی قرار دارد.
البته گروه صنعتی ماهیندار تنها شرکت هندی نیست که برای حضور در ایران و ساخت خودرو ابراز علاقه کرده است، بلکه سال گذشته مسئولان شرکت "تاتاموتورز" هم اعلام کردند میخواهد دو کارخانه تولید محصولات خود را در نزدیکی تهران و مشهد راهاندازی کنند.
این گروه صنعتی با مسئولان ایرانخودرو برای مونتاژ خودروهای تولیدیاش در ایران مذاکراتی را انجام داد. وب سایت روزنامه " ایندین اکسپرس" چندی پیش در این باره نوشت:« تاتاموتورز در حال مذاکره با ایران خودرو است تا بتواند ظرف دو سال آینده واحد تولیدی این خودرو در ایران را با همکاری ایرانخودرو راهاندازی کند.» براساس این گزارش، تاتاموتورز قرار است قطعات تولیدی مونتاژ نشده خود را به ایران بفرستد و کمپانی ایران خودرو نیز قطعاتی همچون باتری و تایر را به آنها اضافه کرده و مونتاژ کند. تاتاموتورز میخواهد آخرین مدل از تولیدات خود از جمله خودروهای مدل " تیاگو"، "زست " و " بولت " را در چارچوب این شراکت و همکاری در ایران تولید کند. به نوشته " ایندین اکسپرس" هدفگذاری تاتاموتورز در ایران تولید خودروهای ارزانقیمت و متوسط برای بازار داخلی ماست، اتفاقی که میتواند به رونق فروش این شرکت در ایران منجر شود.
هند در سالهای گذشته به یکی از شرکای مهم تجاری ایران تبدیل شده است و البته از بعد از توافق هسته ای، هندیها تلاش کردهاند تا جای پای خود را برای حضور در ایران محکم تر کنند و در همین راستا نیز آنها قرار داد مشترکی برای سرمایهگذاری و توسعه بندر چابهار ( تنها بندر اقیانویسی ایران) امضا کرده اند. سال گذشته میلادی حجم معملات تجاری بین ایران و هند از مرکز 9 میلیارد یورو عبور کرد.