• سه شنبه، 31 اردیبهشت 1398
  • Tuesday 21 May 2019
گروه خبر: اخبار‌مهم / اقتصاد بین‌الملل  -  شماره خبر: 10167  -  8 آذر 1396 ساعت 09:42

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

امکان قیمت‌گذاری اصولی در بازار رقابتی
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه وظیفه دولت سیاستگذاری و نظارت بر بازار است، گفت: بهترین سازوکار قیمت‌گذاری، بازار رقابتی است. حسین سلاح‌ورزی اظهار داشت: اخیرا موسسه Doing Business گزارشی را منتشر کرد که براساس آن در بین ۱۹۰ کشور ۱۱۹ کشور حداقل سالانه یک اقدام، ۸۰ درصد دو اقدام و ۶۵ درصد حداقل سه اقدام برای بهبود محیط کسب و کار داشتند.
وی با بیان اینکه در ایران هرچند در برخی موارد اصلاح داشتیم اما در برخی موارد نزول جدی داشتیم، افزود: برای ایجاد فضای رقابتی ورقابت‌پذیری اقدام قابل توجهی در کشور انجام نشده است. هر چند در دولت یازدهم قدم‌های خوبی در رابطه با پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد انجام شده، اما در دولت دوازدهم دخالت‌های دولت در بازار افزایش یافته است. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه وظیفه دولت سیاستگذاری و نظارت بر بازار است نه قیمت‌گذاری، افزود: بازار رقابتی بهترین سازوکار برای قیمت‌گذاری است اما اخیرا شاهد ورود دولت به قیمت‌گذاری در مورد نان، واردات برنج و تعرفه اینترنت بوده‌ایم.

حمایت از کسب و کارهای نوین
همچنین پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در این نشست گفت: اتاق برای حمایت از کسب و کارهای نوین برنامه‌هایی را طراحی کرده که در سراسر کشور اجرا خواهد شد. وی با بیان اینکه هدف‌گذاری ما باید این باشد که جایگاه ایران در این حوزه بهبود یابد، افزود در بسیاری از جهات مانند فرصت دیجیتال، آمادگی دولت الکترونیک و... مشکلاتی داشته‌ایم و اگرچه در حوزه فناوری رشد نسبی داشتیم ولی جایگاهمان بهبود نیافته است.

مهم‌ترین مانع رشد فناوری واستارت‌آپ‌ها
سلطانی تاکید کرد: مهم‌ترین مانع رشد فناوری و استارت‌آپ‌ها دولت است و وزارتخانه‌ها کماکان مانند گذشته مقررات‌گذاری می‌کنند. برای مثال استارت‌آپ‌هایی در حوزه بهداشت، حمل و نقل، بیمه و... کار خود را شروع کرده‌اند که به دلیل این قوانین بعد از مدتی با مشکلات فزاینده و عمده‌ای مواجه شده اند. وزارت ارتباطات بیشترین نقش را می‌تواند در مقابله با فساد داشته باشد و دولت و قوه قضائیه به سمت الکترونیکی شدن حرکت کنند تا ارتباط فیزیکی کارمندان و ارباب رجوع قطع شود.

عقب‌ماندگی آموزش و پرورش
سلطانی با بیان اینکه رشد در حوزه دیجیتال نیاز به سواد دیجیتال دارد، گفت: آموزش و پرورش در این حوزه عقب مانده است و باید وزارت ارتباطات به‌عنوان متخصص در این حوزه به آموزش و پرورش کمک کند. نایب رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه تعرفه واردات موبایل و تبلت باید به صفر کاهش یابد که شاید در تضاد با طرح رجیستری باشد، خاطرنشان کرد: موبایل و تبلت امروز ابزار تولید است؛ اکنون حدود ۵۰ درصد جامعه گوشی هوشمند دارند که باید هدف‌گذاری این باشد که در پایان چهار سال آینده به ۹۰ درصد برسد.

مشکل مجوزها
محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی نیز گفت: در حوزه فناوری اطلاعات در بحث تعدد مجوزها دچار مشکل هستیم. وی با بیان اینکه زیرساخت‌های صادرات فناوری و تولید محتوا در کشور نداریم، ادامه داد: گمرک هنوز زیرساخت‌های صادرات فناوری را ندارد و سازمان مالیاتی هنوز معافیت‌های مالیاتی برای صادرکنندگان فناوری در نظر نگرفته است. تنها ابزار بخش خصوصی برای رشد و معرفی، حضور در هیئت تجاری و نمایشگاه‌های بین‌المللی است که دولت باید در این بخش حمایت کند.

لزوم بهبود فضای کسب و کار
به گزارش ایبنا، همچنین افشین کلاهی، رئیس کمیسیون جوانان و کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق نیز در این نشست گفت: مهم‌ترین وظیفه وزارتخانه بهبود فضای کسب و کار است. هرچند وزارت ارتباطات در این حوزه دخالت نکرده، اما این عدم حضور باعث حضور دستگاه‌های دیگر شده و در حال حاضر چندین دستگاه در زمینه اعطای مجوز فعالیت می‌کنند.
۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ای‌سی‌تی هستند ولی منابعی جذب نکرده‌اند، اما شرکت‌های حوزه سلامت که ۲۵ درصد هستند بالای ۶۰ درصد منابع را به دلیل حمایت وزارت بهداشت جذب کرده‌اند. وزارتخانه‌ باید ضمن عدم دخالت حضور بیشتری در این حوزه داشته باشد.