• دوشنبه، 18 آذر 1398
  • Monday 9 December 2019
گروه خبر: اخبار‌مهم / اقتصاد کلان / خودرو / گفتگو  -  شماره خبر: 10119  -  4 آذر 1396 ساعت 09:42

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با آفتاب اقتصادی:

سایت ثبت سفارش خودرو به زودی باز می‌شود
آفتاب اقتصادی: سایت ثبت سفارش خودرو مهم‌ترین سایت برای واردکنندگان و فعالان خودروسازی است که می‌توان در آن محموله‌ای وارداتی خود و سبد کالای متشکل از خودروهای متنوع شرکت‌های بزرگ را ثبت کرد. پیش فروش خودرهای که وزارت صنعت چندان به آنها اقبالی ندارد، واردات خودروهای غیر استاندارد، بر جای ماندن آشفتگی‌های دوره قبل و مسایلی از این دست باعث شد تا شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در اقدامی محیرالوقوع دل به دریا بزند و سایت را ببندد. بستن سایت یک سونامی بزرگ از اعتراضات و گاهاً حمایت را به وجود آورد. از جمله بزرگ‌ترین تبعات بستن سایت می‌توان به افزایش نرخ خودروهای خارجی تا 15 میلیون نیز اشاره کرد. در اینباره کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی جلسات و پیگیری‌های انجام داد و پس از انجام مذارکات سعید باستانی حاصل این مذاکرات را با آفتاب اقتصادی در میان گذاشت.

افزایش قیمت خودرو
بیش از چند ماه از ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو می‌گذرد و در این شرایط بازار خودروهای وارداتی با رشد قیمت قابل توجهی روبه‌رو شده است. رشد قیمت‌های نامعقول در بازار عاملی شده تا کمتر مشتری در بخش خودروهای وارداتی وجود داشته باشند به‌نحوی که نمایشگاه‌داران برای سود بیشتر کمتر اقدام به فروش کرده و از طرفی مصرف‌کننده هم تمایلی به خرید ندارد. طی این مدت قیمت خودروهای وارداتی با رشد حدود 30درصدی مواجه شده است. به‌اعتقاد فعالان بازار هنوز افزایش قیمت دلار تاثیرات خاص خود را بر بازار قیمت خودروهای وارداتی نگذاشته اما ممنوعیت ثبت سفارش، رشد قیمت‌ها را به حدی رسانده که دیگر خرید آن‌هم با این قیمت‌های نامعقول منطقی نیست. مچنین در بخش خودروهای داخلی هم هنوز بازار واکنشی نسبت به قیمت دلار نداشته اما در صورت تداوم افزایش قیمت دلار تغییرات قیمتی طی یک تا دو هفته آینده در بازار خود را نشان خواهد داد.

به زودی باز می‌شود
سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در اینباره به آفتاب اقتصادی گفت: عمده‌ای همکاران ما در کمیسیون که بحث می‌نمایند و نظرات خود را ابراز می‌نمایند، نظرشان این است که سایت ثبت سفارش خودرو باید باز شود، در جلسه‌ای که با وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت نیز برگزار شد هم یکی از نکات مهمی که مطرح شد این موضوع بود که نمایندگان از وزیر صنعت خواستند تا سایت ثبت سفارش خودرو را باز کند، البته این باز شدن با رعایت اصول و قوانین و مقررات فعلی باید صورت گیرد و این شرط اولیه برای باز شدن سایت است، اما اینکه سایت کلاً بسته بماند این درست نیست. وی در ادامه افزود: وزارت صنعت در پاسخ به ما اعلام کرد که در حال کار بر روی آیین‌نامه‌ها و مقررات هستند و پس از انجام دادن کارهای اولیه سایت را باز خواهند کرد، در واقع صحبتی که در کمیسیون در روزهای اخیر بین ما و وزارت انجام شد آن است که سایت به زودی باز خواهد شد. البته ما صحبت کلی که با آقای وزیر انجام دادیم این است که ما در حال بازنویسی سایت هستیم و به زودی آن را باز خواهیم کرد، اما اگر سایت به زودی باز نشود به طور قطع کمیسیون به صورت جدی وارد خواهد شد، وی در پاسخ به سوالی در مورد میزان تعرفه‌های واردات خودرو گفت: ما پیرو مذاکرات انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت منتظر هستیم تا تغییرات قول داده شده را ببینیم و نتایج تغییر و تحولات مورد ادعای دوستان را در مرحله‌ای عمل مشاهده نمایم که البته پس از آن و با توجه به نتیجه‌ای این تغییرات تصیمیم خواهیم گرفت. البته در هر کشوری برای حمایت از خودروسازانشان یک سری تعرفه‌ها و آیین‌نامه‌های را نوشته‌اند و این موضوعی مختص به ما نیست، اما ما در حدود چهل سال است که یک سیاست ثابت را اعمال کرده‌ایم و نمی‌توان دیگر به این رویه ادامه داد.باید مثلاً برای یک برهه‌ای زمانی 5 ساله یک حمایت جدی را از صنعت خودروسازی انجام دهیم و پس از آن باید به مرحله بازبینی و مطالبه‌گری رسید نه آن که حمایت بی‌سوال را تا ابد ادامه داد. در این مسئله ممترین بخشی که ما باید تعییت تکلیف نمایم حوزه‌ای خودروسازی آن است که باید نخ خودروسازان را از دولت کشید. همین بیست درصدسهمی که ایدرو به نمایندگی از دولت در خودروسازان بزرگ دارد باعث شده است تا بتواند مدیر عامل و روسای خودروسازی را تعیین کند و این موضوع به ادمه یافتن مدیریت دولتی در خودروسازی و در نتیجه ادامه عملکرد ناکارآمد انجامیده است. باید اول خودروسازان به صورت کامل بخش خصوصی واگذار شود، پس از آن باید یک حمایت جدی از این خودروسازان خصوصی انجام گیرد و تعرفه‌های ترجیعی و تسهیلات مناسب وضع شود تا آنها بتوانند روی پای خود بایستاند. پس از این موضوع می‌توان این حمایت‌های جدی را برداشت تا خودروسازان ما بتوانند با تمام دنیا رقابت نمایند و بتوانند کالاهای با کیفیت و با قیمت مناسب تولید نمایند. ما امید داریم که بتوانیم در این مقطع زمانی مجلس دهم بتوانیم کاری از پیش ببریم، در واقع در این مجلس اگر کمیسیون صنایع و معادن در این مجلس بتواند همین یک گام را بردارد کاری بزرگ انجام داده است.